| 09:53 | Bert Mateboer

Hans Stacey mag toch weer starten

Na niet te zijn gestart in de tiende etappe van de Dakar is Hans Stacey toch terug in de race. Die bizarre wending kwam nadat de wedstrijdleiding van de Dakar Rally diep door het stof ging, nadat Stacey de start van de etappe was geweigerd door miscommunicatie.

 

Aan het begin van de tiende etappe stond Stacey klaar met een geldige startkaart om als twaalfde te vertrekken, maar de officials bij het startpunt wilden hem niet laten starten. Er volgde een discussie die meer dan twintig minuten duurde. Stacey: ,,Ik heb geprobeerd onze teammanager te bereiken en de wedstrijdleiding, maar iedereen was onderweg en niet bereikbaar. Toen was het klaar. Ik ben omgedraaid en weggegaan.”

Onderweg naar het volgende bivak kreeg Stacey telefoon van de organisatie dat hij alsnog mocht starten, maar pas een half uur na de laatste trucks en auto’s. “Maar dat was nog veel gevaarlijker. Die mensen die achteraan rijden verwachten niemand meer en zeker geen truck die met 120, 130 kilometer per uur aan komt denderen.” Op tv was te zien hoe bij Stacey het huilen nader stond dan het lachen en hoe hij schold op ‘die kutfransen’.

Bij aankomst in het bivak in San Juan was EVM-teammanager Marcel van Vliet al bij de wedstrijdleiding geweest, waar hij te horen kreeg dat het in de chaos van de afgelaste etappe 9 fout was gegaan, dat de startploeg ter plaatse niet de ploeg was die daar had moeten staan, maar dat ze door alle logistieke problemen hebben moeten schuiven. “Maar dat doet niet ter zake”, stelt Van Vliet. “De tijdkaart is leidend en die is niet gerespecteerd door de startploeg. Dat is puur amateuristisch en een grove nalatigheid van de organisatie.”

Inzet joker

De reden dat er bij de startofficials onduidelijkheid ontstond, was dat Stacey de zogenaamde joker wilde inzetten.  In de achtste etappe verloor Stacey door versnellingsbakproblemen veel tijd. Een coureur die bij aanvang van de etappe in de top 10 staat (Stacey stond zesde) mag in zo’n geval bij de volgende etappe de joker inzetten. Dat geeft hem het recht om meteen na de top 10 te starten. “We hebben meteen na de finish van etappe 8 telefonisch de joker aangevraagd voor Hans”, reageert EVM-teammanager Marcel van Vliet. “Die is in het bivak in Chilecito bevestigd en ondertekend en Hans heeft daarop ook zijn startkaart gekregen waarop hij de starttijd voor de twaalfde truck had. Hij is ook als twaalfde truck uit het bivak vertrokken. Het stond goed op de startlijsten in het bivak, maar blijkbaar is het niet doorgekomen bij de mensen aan de start van de proef.”

De organisatie was vergeten aan de startofficials door te geven dat Stacey als twaalfde truck van start mocht. Van Vliet en Stacey kregen van de hoogste bazen bij ASO verontschuldigingen aangeboden. “Maar daar heb ik niks aan”, zegt Stacey. “Ik had gewoon willen starten en de proef willen winnen.” Dat hij door de wedstrijdleiding nu als negende in de uitslag van de etappe is geklasseerd, is voor Stacey nog steeds niet acceptabel. “Dat is nog op 28 minuten van de winnaar. Daar loopt nog een discussie over.”

Luister hier zelf naar relaas van Hans Stacey voor de microfoon van Rallymaniacs : soundcloud.com/radiorallymaniacs/12-01-hans-stacey

 

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie