| 11:37 | René Grünfeld

Handenvrij bellen is ook riskant

Bellen in de auto zonder telefoon in de hand is beter dan mét, maar geeft evengoed vier keer zoveel kans op een ongeluk.

Dat blijkt uit een onderzoek van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV), uitgevoerd in opdracht van de Vlaamse zender Radio 2.

Het onderzoek wijst uit dat een handenvrij bellende chauffeur 44 procent minder oog heeft voor verkeersborden en 28 procent minder voor het overige verkeer. De automobilisten die aan het onderzoek meededen, keken bovendien veel minder in hun linker buitenspiegel en dwaalden met enige regelmaat van hun rijstrook af. Verder reden drie van hen een afrit voorbij en één kreeg een bekeuring voor te hard rijden.

Eye-tracker

Tijdens de proef volgden de automobilisten een voorgeschreven traject over de E17 tussen De Pinte en Kruishoutem. Onderweg werden ze gebeld en met een speciale eye-tracker werd vervolgens vastgelegd waar ze wel – of niet – naar keken.

Regelgeving

De Vlaamse minister van Mobiliteit, Ben Weyts (N-VA), is niet verbaasd over de uitkomst van het onderzoek, maar wil handenvrij bellen achter het stuur toch niet verbieden. Volgens hem zijn er nog altijd heel veel mensen die met de telefoon in de hand bellen, appen of sms-en en dat is nog veel gevaarlijker. Het heeft geen zin om bestaande regelgeving die niet wordt nageleefd, nog strenger te maken in de hoop dat bestuurders zich er dan wel aan houden, zegt hij. Volgens het BIVV is niet bellen achter het stuur veruit het beste.

 

Kop-staart botsingen zijn vaak het gevolg van afleiding achter het stuur.

Kop-staart botsingen zijn vaak het gevolg van afleiding achter het stuur. De gevolgen kunnen rampzalig zijn.

Top drie ongevallen

De belangrijkste oorzaak van verkeersongelukken in België is te hard rijden, gevolgd door alcoholmisbruik. ‘Afleiding achter het stuur’ staat op de derde plaats.
Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht

2 Reacties
  1. Gewoon terug naar de jaren 80. Geen mobiele telefoon meer in de auto weg met de schermpjes waar planners berichten mee kunnen sturen. Gewoon stoppen en bellen bij een telefooncel (maar ja die zijn er niet meer). Werd die eyetracker ook gebruikt als er niet gebeld werd? Dat wordt niet verteld.

    1. Terug naar de middeleeuwen dus? Het huidige transport kan niet meer zonder telefoons, navigatie systemen en / of boordcomputers

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie