Parijs autoloze zondag
| 12:48 | René Grünfeld

Update: voorstel EC voor beloning chauffeurs

Vanmiddag heeft de Europese Commissie van Transport een voorstel op tafel gelegd voor de beloning van internationaal rijdende chauffeurs.

Het komt er op neer dat chauffeurs die per maand meer dan drie dagen in een land werken waar het minimumloon hoger ligt dan bij hen thuis, eenzelfde beloning moeten ontvangen als in dat land gangbaar is. Met behulp van de digitale tachograaf kunnen zij aangeven wanneer ze de grens overgaan.

EU-commissaris Marianne Thyssen (Werk en Sociale Zaken) zegt dat gelijk loon voor hetzelfde werk op dezelfde plaats het uitgangspunt is voor de nieuwe regels. Als gevolg daarvan zullen internationale chauffeurs minder stress ervaren en minder met ernstige vermoeid te kampen hebben, stelt zij.

Cabotageregels

Daarnaast worden ook de cabotageregels opgerekt. Volgens het voorstel mogen chauffeurs straks na elke internationale rit gedurende vijf dagen een onbeperkt aantal ritten in een vreemd land maken. Nu is dat nog beperkt tot drie ritten in zeven dagen. Daar staat tegenover dat ze na de derde dag ten minste het minimumloon van dat land moeten krijgen. Dit kan ook voor Nederlandse bedrijven gunstig uitpakken. Hoe een en ander gehandhaafd zou moeten worden, is onduidelijk.

Digitaal formulier

Wel zijn werkgevers nu al, maar ook straks verplicht alle buitenlandse activiteiten van hun chauffeurs te melden. De EC wil hiervoor een digitaal formulier in het leven roepen. De commissie is er van overtuigd dat de nieuwe regels voor voldoende bescherming voor de chauffeurs zorgen en oneigenlijke concurrentie op de transportmarkt tegen gaan.

Cabinekamperen

Los daarvan vindt de EC dat chauffeurs op internationale ritten het recht hebben om hun wekelijkse rusttijden buiten de cabine door te brengen in een fatsoenlijke accommodatie. Daarmee neemt de commissie dus afstand van het zogeheten cabinecamperen.

Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht

3 Reacties
  1. Rij nu al 32 jaar bij hetzelfde bedrijf.in het tankvervoer hoofdzakelijk ADR.Als ik zie hoe menig colega uit het oosten van europa en naar het zuiden met zijn werk bezig is.vraag ik mij af. Hoe deze colega.s hun certificaat halen.ze zouden deze eens in een leslokaal hun kennis laten toetsen zoals wij dat moeten doen .met tolk natuurlijk.want engels duits en frans spreekt er bijna geeneen.in nl worden deze bij sommige bedrijven niet toegelaten.ik denk dat je schrikt van hun kennis 😢zoals ze bezig zijn.hou ik mijn hart vast.en dat gedoe van voorladen voor hunklopt ook niet want ze kennen de regels niet eens verbods voor tunnels ook niet.vorige week zag ik er een met kl3 pakkings grp ll D.E Door de botlektunnel jassen.oeps.ik bedoel maar ze weten het gewoon niet.en bij vopak antwerpen stonden er3 zonder adr pasje.werd de volgende morgen bij hun afgeleverd??????.waar is dan de controle. En wij maar iedere 5 jaar op curcus.ze moeten die bedrijven ook maar eens met bezoek vereren. En niet zo halfslachtig doen.in de fout of de boel bedonderen.de hele zwik verbeurd verklaren in de schredder met dat spul en zo.n hoge boete geven dat ze niet meer opnieuw kunnen beginnen.of in de cel voor 5jaar.dsn houdt het misschien op.

  2. Laurens toch, ik ben 55 jaar en als vrouw rijdt ik al sinds mijn 21. Wij hadden destijds de luxe niet van standkachel, microgolf, etc en moesten veel meer rijden dan die Oostblokkers vandaag, die eigenlijk meer geparkeerd staan dan ze rijden. Voorstel bevat goede dingen, vrijere cabotage is gewoon het rechttrekken van wat schuin loopt en zal degene die oostblokkers dag in, dag uit bij ons tewerkstelt een beter loon doen geven. Na 3 weken rijden (24 u rust ilv 45 h) kunnen ze voor een week naar huis, dat is ook een goede zaak. Er is werk genoeg voor Nederlandse en Belgische chauffeurs nationaal, waar in de komende jaren een groot tekort zal ontstaan. Voor die Britten wil ik nog wel eens zien hoe leuk het voor hun vervoerders wordt om voor elk land terug met rittenvergunningen te werken zoals 25 jaar terug. Zij zullen geen cabotage mogen doen en zullen niet in Nederland kunnen laden voor een EU land. Wanneer vervoerders het goed menen en hun Oostblokkers een huis aanbieden voor de weekendrust, krijgen ze in België meteen de sociale inspectie op hun dak, dat men die Polen niet mag huisvesten want dan zijn het Belgische inwoners en moeten ze dus terug in hun cabine slapen.
    Nog 5 jaar en dan hang ik mijn stuur ook aan de haak. Ben nog 1 van de weinige Belgische Spanje/Portugal-rijders en de collega’s die ik daar tegenkom zijn allemaal 50+.

  3. Fijn zo.n Europa die mensonterende moderne slaverij goedkeurde en de fatsoenlijke werknemers naar de ww laat gaan
    Hoog tijd voor een NEXIT !!! de Britten achterna
    Die lachen zich een ongeluk

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie