| 13:24 | Arjan Olsthoorn

Grootste Nooteboom dieplader voor Zwagerman Transport

De eerste 4+6 dieplader combinatie, type Euro-147-46, is bestemd voor C. Zwagerman Transport uit Nederhorst den Berg. Deze combinatie is geoptimaliseerd voor de Duitse regelgeving: 12 ton aslast bij 80 kilometer per uur.

Nooteboom heeft haar Euro-px dieplader programma verder uitgebreid. De nieuwste aanwinst is de 4-assige IC (Interdolly Compact), die in combinatie met 6 gestuurde pendelaslijnen aan de achterzijde nu de grootste dieplader combinatie in het Nooteboom dieplader programma is.

Nooteboom dieplader

De nieuwste diepladercombinatie is met 100 ton laadvermogen geoptimaliseerd voor de Duitse regelgeving.

Geoptimaliseerd voor Duitse ontheffingen
Cor Zwagerman, directeur/eigenaar van C. Zwagerman Transport:  “De kranen en machines die wij vervoeren worden steeds zwaarder. Deze nieuwe dieplader is de grootste die Nooteboom ooit op de weg heeft gezet. Het laadvermogen is iets meer dan 100 ton en daarmee betreden we een voor ons nieuw marktsegment.

In de praktijk blijkt dat de vergunningen door de diverse deelstaten in Duitsland gemakkelijker worden verstrekt. Dit vanwege de geringe belasting van bruggen en viaducten door de grotere asafstand. Een ander voordeel is het kortkoppelstuk, waarmee we de oplegger eenvoudig kunnen ombouwen naar een 10-assige semidieplader. In die configuratie stijgt het laadvermogen naar ongeveer 110 ton en kunnen we de besturing van de Interdolly gemakkelijk aanpassen voor deze kortere configuratie.”

Directeur en eigenaar Cor Zwagerman: “Deze nieuwste Nooteboom 4+6 dieplader heeft voor ons een aantal belangrijke voordelen.”

Universeel uitwisselbaar
Cor Zwagerman: “Door de keuze van de 4+6 dieplader van Nooteboom, kunnen we alle delen – zoals zwanenhals, Interdolly, laadvloer en assenstel – universeel uitwisselen met onze huidige 3+5 Euro-px dieplader van Nooteboom. Zo kunnen we maar liefst 14 verschillende configuraties op de weg zetten. Dat is voor ons een gunstig en efficiënt alternatief voor de complexere en duurdere moduletrailers.”

Serieus spul. Maar dat lijkt ons een understatement.

Bij de aanschaf van de nieuwste 4+6 heeft Zwagerman gekozen voor een platte dunne uitschuifbare vloer van 2750mm breedte vloer. Maar ook een smalle spinevloer voor het vervoer van grote rupsmachines. Deze smalbed is tevens voorzien van verbredingsmatrassen met hoge en lage positie. De 4-aslijnen Interdolly is optioneel uitgerust met een hydraulische steunpoot. Daarmee het aan- en afkoppelen van de laadvloer aan de Interdolly verder wordt vereenvoudigd. De zwanenhals van de dieplader is zowel geschikt voor een 4- als een 5-assige trekker.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie