hulster
| 12:23 | Arjan Olsthoorn

Ginaf 8×4 met 165 tonmeter Palfinger kraan voor Hulster

Hulster Transport & Containerservice BV uit Vijfhuizen heeft een fraaie nieuwe Ginaf X6 4243 S 8×4 met een 165 tonmeter Palfinger autolaadkraan aan de vloot toegevoegd. Het is meteen de zwaarste autolaadkraan in de vloot van het bedrijf.

Hulster koos voor de Ginaf 8×4 WS vanwege de mogelijkheid van een 22 tons voorafstempeling. Daarmee worden de mogelijkheden van de zware autolaadkraan maximaal benut. Hulster Transport & Containerservice heeft een vloot van 10 trucks waarvan zes met een autolaadkraan zijn uitgerust. De voertuigen worden ingezet voor alle voorkomende werkzaamheden. Met name het bouw gerelateerde werk en het plaatsen van glas in hoogbouw zijn specialismes van Hulster. Voor dat laatste heeft het bedrijf een groot aantal speciale hulpstukken met zuignappen. Daarmee is het mogelijk om zware glasplaten tot op de millimeter nauwkeurig te plaatsen. “Onze zwaarste glasplaten wogen maar liefst 2800 kilo, die we voor een aquarium hebben geplaatst, maar meestal betreft het werk in de hoogbouw,” aldus eigenaar Michel Hulster.

vgt afstempeling

VGT afstempeling

De nieuwste Palfinger autolaadkraan heeft een vlucht van maar liefst 36 meter inclusief de Jib. Met een extra, zogenaamde MFA Jib komt daar nog 5,5 meter bij. De belangrijkste reden om voor een Ginaf te kiezen was de mogelijkheid van een 22 tons voorafstempeling. Deze zogenaamde VGT afstempeling is door Bakker Bedrijfswagens in Ederveen gemonteerd. Bij dit systeem wordt het chassis aan de voorzijde versterkt met zware schetsplaten die om het originele chassis heen gebouwd worden. Dat is een ingrijpende operatie. Hiervoor wordt het chassis aan de voorzijde eerst volledig ontdaan van allerlei componenten, inclusief motor en cabine. De cabine ophanging werd opnieuw geconstrueerd en bevestigd aan de schetsplaten. De VGT afstempeling aan de voorzijde is overigens ook leverbaar op DAF trucks, maar Hulster koos bewust voor Ginaf vanwege de HPVS vering. Dat garandeert een optimale stabiliteit.

Hulster

360°

Voor Hulster vormt de VGT afstempeling de ideale oplossing want daarmee kan de kraan zonder extra ballast rondom zijn werk doen. “Wij werken vaak in krappe ruimtes op bouwplaatsen en in de binnenstad, en dan is een compacte bouw belangrijk. Dat is ook de reden dat we voor een vier-assig chassis met widespread assen gekozen hebben. Het alternatief is een vijf-asser maar die zijn altijd groter en minder wendbaar”, aldus Michel Hulster. De Ginaf werd, nadat bij Bakker Bedrijfswagens in Ederveen het chassis aan de voorzijde was aangepast bij Rijkhof in Wormerveer voorzien van de Palfinger autolaadkraan.

Vervolgens werd door Griffioen Carrosseriebouw in Zwanenburg het chassis afgebouwd met RVS panelen, spatborden en kisten voor onder andere hijsmateriaal. Het resultaat is een bijzonder functioneel voertuig met een hoge graad van afwerking. De chauffeur heeft alles bij de hand. Tevens is er een installatie aangebracht waarmee extra grote stempelplaten van- en op het voertuig gehesen kunnen worden.

Widespread

De Ginaf is voorzien van twee tien tons voorassen en dankzij het wide pread gestuurde tandemstel zijn de achterassen goed voor twee keer 11,5 ton. De truck is voorzien van de 430 pk sterke Paccar MX13 motor, in combinatie met de TraXon automatische transmissie. Met de Euro6D krachtbron kan Hulster met de nieuwe Ginaf ook in de milieuzones in de binnenstad uit de voeten. Voor reparatie en onderhoud maakt Hulster gebruik van de diensten van Bakker Bedrijfswagens in Utrecht.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie