Giessenbrug
| 11:20 | Arjan Olsthoorn

Giessenbrug (A20) wordt vaste brug

De Giessenbrug is een beweegbare brug in de snelweg A20 en Giessenbaan over de Delfshavense Schie. De brug is verouderd en toe aan renovatie. De brug wordt sinds 2017 niet meer geopend omdat dit niet meer als veilig en verantwoord wordt gezien.

De demissionair minister van Infrastructuur en Waterstaat Barbara Visser heeft besloten om een permanente, betonnen vaste Giessenbrug met een doorvaarthoogte van 6.60 m verder uit te werken tijdens de planstudie.

Een vaste brug

Tijdens de verkenning zijn meerdere varianten onderzocht voor de toekomst van de Giessenbrug. Een vaste brug met een doorvaarthoogte van 6,60 m is daar als best haalbare variant uitgekomen. Hiermee wordt hinder voor het verkeer door brugopeningen in de drukke snelweg A20 structureel opgelost. Daarnaast heeft een vaste brug geen risico op storingen, in tegenstelling tot een beweegbare brug. Ook is de vervanging door een vaste brug structureel goedkoper dan een renovatie van de beweegbare brug, doordat er minder onderhoudskosten zijn en ook bedieningskosten vervallen.

Ballasten

Op dit moment moeten veel binnenvaartschepen ballasten om de brug met de huidige doorvaarthoogte van 5,40 m te kunnen passeren. Hierbij wordt met behulp van het inlaten van water de hoogte van een schip verlaagd. Met de toekomstige doorvaarthoogte van 6,60 m is ballasten voor het overgrote deel van de binnenvaartschepen niet meer nodig. Dit geeft een positief effect op de doorvaart en dat is belangrijk omdat men een toename van het scheepvaartverkeer verwacht op de Delfshavense Schie.

Hoe de brug er precies uit komt te zien en hoe deze goed gaat aansluiten op de bestaande vaste brugdelen werken ze bij Rijkswaterstaat nu verder uit. Bij de planning van de werkzaamheden wordt ook rekening gehouden met andere projecten, zoals de renovatie van de Van Brienenoordbrug.

Groot onderhoud

De Giessenbrug is onderdeel van het programma Vervanging en Renovatie. Rijkswaterstaat werkt de komende jaren aan vervanging en renovatie van de bestaande infrastructuur. Veel bruggen, tunnels, sluizen en viaducten stammen uit de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw. Ook zijn ze door de jaren heen zwaar belast door steeds meer en steeds zwaarder verkeer. Hierdoor neemt ook de kans op storingen toe en daarom worden ze nu vernieuwd.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie