Geurts Mengvoeders
| 08:35 | Arjan Olsthoorn

Geurts Mengvoeders koopt na 30 jaar weer Scania

Geurts Mengvoeders heeft na 30 jaar weer een Scania in gebruik genomen. Het voertuig is de eerste van vier nieuwe trekkers van het Zweedse merk. Ze komen in een vloot van nu in totaal 13 voertuigen waarmee Geurts vanaf verschillende locaties in Nederland zijn producten naar de klanten rijdt.

“Heel vroeger, toen de familie Geurts nog eigenaar van het bedrijf was, hebben we ooit wel Scania’s gereden,” vertelt wagenparkbeheerder Hans Bolder. “Over de jaren is het merk wat uit het zicht geraakt. Maar nu hebben we er toch weer twee, en nog voor die uitgeleverd waren, nóg twee gekocht.”

Uitbreiding

Een van de achterliggende redenen is uitbreiding van het wagenpark. “Want waar er in de veevoeders momenteel landelijk een krimp te zien is van zo’n vijf procent, is er bij ons juist een flinke groei te zien. Dat lijkt afgezet tegen de landelijke trend een beetje tegen de verdrukking in. Maar door de goede voorlichting, flexibiliteit en de grote diversiteit aan mengvoeders sluiten wij heel nauw aan op wat onze klanten wensen. Wij hebben een team van specialisten en adviseurs in dienst die gespecialiseerd zijn in voeding, diergedrag, klimaat, wetgeving en nutritie voor volledigvoer en brijvoer. Op die manier kunnen wij meerwaarde leveren voor onze klanten.”

Lees ook: De Vet kiest voor Scania vanwege modulaire opbouw

Al met al heeft Geurts een kleine 600 verschillende veevoerrecepten voor varkens, koeien, geiten en zelfs waterbuffels. Dat zorgt wel voor een enorme logistieke uitdaging voor de planning en de fabriek. “Je moet je voorstellen dat wij wel de receptuur van al die verschillende soorten voer ontwerpen, maar het eigenlijke product niet zelf maken. Dat gebeurt in verschillende mengvoederfabrieken van onder andere De Heus Veghel, Utrecht, Andel en in Dalfsen. Onze chauffeurs kunnen wel met zes verschillende soorten voer op weg. De kunst is, het zo te plannen dat wat de fabrieken maken, ook meteen geladen wordt. Want zoveel verschillende op maakt gemaakte producten kun je niet allemaal op voorraad houden.”

Twee shifts

De helft van de voertuigen rijdt dan ook in twee shifts. “Dan kom je ondanks het feit dat het lossen relatief veel tijd inneemt nog steeds op zo’n 110.000 kilometer per jaar. En als je bedenkt dat wij per laadlocatie op een paar uitschieters na in een straal van slechts ongeveer 60 kilometer om die fabriek rijden, kun je snel uitrekenen, dat de voertuigen het zwaar te verduren hebben. Wij zitten relatief veel op binnenwegen en het is continu optrekken en afremmen. Dit nog los van de vele afslagen en rotondes die ook een aanslag zijn op het getrokken materieel.”

Dat geldt dan voor alles aan het voertuig en niet alleen voor de aandrijflijn. “Wij merken dat over de gemiddeld zeven jaar dat een voertuig bij ons rijdt, eigenlijk alles aan de auto zwaar beproefd wordt. We hebben dus behalve een zuinig voertuig vooral ook een stevige truck nodig die kwalitatief hoogstaand gebouwd is.”

‘Goede berichten’

Daarom is Hans heel benieuwd naar de kwaliteit van de Scania. “We hoorden hele goede berichten over de G410 uit de markt en die hebben ons getriggerd om er twee te kopen. Van het verbruik hebben we hoge verwachtingen. En dat zowel op de weg als zeker ook tijdens de PTO-uren. Daarnaast zijn de chauffeurs er goed over te spreken. Ze vinden het goed sturen en noemen ook de goede balans tussen het instapgemak en het algehele voorkomen van de auto. Want ook bij ons is een truck behalve dat hij helemaal past in ons bedrijfsprofiel toch ook gewoon een visitekaartje.”

Dat laatste is dan ook de reden dat Geurts voor de andere twee Scania’s koos voor twee trekkers met een R-cabine en de normale dakhoogte. “Die hebben ook maar drie treetjes naar boven maar wel een beduidend vlakkere vloer dan de G. En dat wordt zeer gewaardeerd. We kopen deze auto’s ook om onze uitstraling naar toekomstige chauffeurs te verbeteren. Het vinden van geschikt personeel in onze branche is namelijk niet zo eenvoudig. Vaak zijn het toch mensen met een agrarische achtergrond. Die zijn gewend aan het werk op een boerenerf, kennen de uitdagingen bij het manoeuvreren en weten hoe belangrijk dit werk voor een boer is. Alleen zijn ze niet dik gezaaid.”

Opbouw

Bolder heeft de nieuwe Scania’s behalve met de LED-verlichting af fabriek ook laten uitrusten met voldoende extra werklampen en camera’s. “Ook de elektro pneumatisch bediende handrem zien wij als een voordeel. De voor ons noodzakelijke compressor is opgebouwd door R.T.I. Transportinstallaties uit Lichtenvoorde en door Cranen Fleetservice uit Heeschwijk Dinther zijn de Scania’s in de bekende Geurts Mengvoeders huisstijl gebracht. En voor het onderhoud hebben we een fullservice contract afgesloten met de Scaniadealer. Die zit zo’n beetje tegenover ons dus dat is lekker dichtbij.”

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie