Geen bewijs gevaarlijk rijgedrag Oostblokkers
| 13:31 | Truckstar Redactie

Geen bewijs gevaarlijk rijgedrag Oostblokkers

Er is geen bewijs om te stellen dat Oost-Europese weggebruikers een gevaar op onze wegen zijn.

De rijopleidingen van Oost-Europese weggebruikers zijn in ieder geval geen reden om te concluderen dat Oost-Europeanen brokkenpiloten zijn. Dat blijkt uit een onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV).

“Geconcludeerd kan worden dat in MOE-landen meestal meer geregeld is over de vorm en inhoud van de rijopleiding dan in Nederland. De eisen om als automobilist deel te kunnen nemen aan het verkeer zijn in MOE-landen niet lager dan de Nederlandse eisen en soms zijn die eisen zelfs hoger”, zo schrijven de onderzoekers. (MOE-landen zijn Midden- en Oost-Europese landen).

Men zegt verder: “Overigens is het de vraag in hoeverre de kwaliteit van de rijopleiding en het rijexamen de verkeersveiligheid beïnvloedt, met andere woorden samen-hangt met de ongevalsbetrokkenheid. Het lijkt haast vanzelfsprekend dat dat zo is, maar uit internationaal onderzoek is gebleken dat deze samenhang niet kan worden aangetoond.”

Ruimte voor interpretatie en onduidelijkheid ongevalsbetrokkenheid
Verder constateren de onderzoekers dat opleidingen voor vrachtwagenchauffeurs in Europa geregeld worden door de derde rijbewijsrichtlijn en de vakbekwaamheidsrichtlijn.

“Beide bieden tamelijk veel ruimte voor interpretatie en de daadwerkelijke eisen waaraan men als chauffeur dient te voldoen, kunnen dan ook van land tot land verschillen. Daarnaast is er is weinig zicht op hoe goed de kwaliteit van chauffeurs-opleidingen in een bepaalde lidstaat worden geborgd. Dit geldt zowel voor enkele MOE-lidstaten als enkele niet-MOE-lidstaten. In hoeverre de zwaarte van het rijexamen en het chauffeursdiploma bepalend is voor de ongevals-betrokkenheid, is echter niet duidelijk.”

Bizarre ongelukken
Oost-Europeanen in het algemeen, en Oost-Europese vrachtwagenchauffeurs in het bijzonder, hebben de afgelopen jaren verschillende bizarre ongelukken veroorzaakt. Daarmee hebben ze de schijn wel tegen zich gekregen.

Een van de dieptepunten was de crash van een Poolse chauffeur op knooppunt Paalgaraven. Hij ramde met zijn truck een pijler onder een viaduct vandaan. Daarbij dreigde het viaduct in te storten, moesten wegen worden afgesloten en onstond een verkeersinfarct in de regio Arnhem-Nijmegen. Bovendien staan Oost-Europeanen bekend als stevige drinkers.

De SWOV zegt echter niet te kunnen bewijzen dat Oost-Europeanen een groter gevaar op de weg zijn dan andere bestuurders.

In grotere aantallen
Het kan namelijk zijn dat Esten, Letten, Litouwers, Polen, Slowaken, Tsjechen, Hongaren, Slovenen, Roemenen en Bulgaren vaker bij ongelukken betrokken zijn omdat ze simpelweg in grotere aantallen in ons land aanwezig zijn.

Maar, de SWOV zegt ook dat niet alle benodigde gegevens worden geregistreerd bij ongevallen. Het maken van een goede analyse is daarom lastig: “Met de beschikbare gegevens kan niet beantwoord worden of bestuurders uit MOE-landen meer of minder vaak bij ongevallen betrokken zijn dan op grond van hun deelname aan het verkeer verwacht mag worden. Er zijn namelijk geen gegevens bekend over de afgelegde afstand op de Nederlandse wegen per nationaliteit.”

Motie in de Tweede Kamer
Het onderzoek werd uitgevoerd door de SWOV in opdracht van minister Schultz van Infrastructuur nadat de PVV een motie had ingediend die door de Tweede Kamer was aangenomen.

In de motie werd gesteld dat het aantal ongelukken waar Oost-Europese bestuurders bij betrokken zijn, stijgt. In de motie werd de minister tevens verzocht te onderzoeken of een mogelijk minder goede kwaliteit van de rij-opleidingen in de Oost-Europese landen een verklaring kan zijn voor de stijging van het aantal geregistreerde verkeersongevallen waarbij bestuurders uit MOE-landen betrokken zijn.

De minister liet hierop de volgende twee vragen onderzoeken: Welke rijvaardigheidseisen worden er in EU-lidstaten gesteld, in het bijzonder in de MOE-lidstaten? En zijn er opvallende zaken (bijvoorbeeld relatief meer ongevallen en relatief meer overtredingen) te melden ten aanzien van het rijgedrag van chauffeurs uit andere EU-lidstaten in Nederland, in het bijzonder van chauffeurs uit MOE-lidstaten?

Foto: ANP

9 Reacties
  1. Natuurlijk op papier klopt alles wel maar in praktijk is het toch heel anders maak ik elke mee dan zie je wel anderen dingen achteruit rijden tegen het verkeer in rijden drank dan maar niet praten over het gekochte rijbewijs en ADR papieren en code 95 en de tachograaf omzeilen daar kunne ze beter een onderzoek naar doen

  2. Het is leuk om te lezen dat de Nederlandse chauffeur aan de overkant van de plas het niet veel beter dan dan de oostblok chauffeurs hier!
    Als je het verhaal op transport-online leest krijg je een heel andere beeld van het onderzoek! Aangezien er niet geregisteerd wordt uit welk land de chauffeurs komen die een ongeluk veroorzaken! Tevens worden verkeerboetes die met een camara vast gelegd zijn ook niet geregisteerd van de oost europese vriend. Aangezien Nederland geen verdraag heeft om daar boete te incasseren.Dus blijkt dat het onderzoek aan alle kanten rammeld! Helaas reageerd hier die muts uit Den Haag niet op! En wees eerlijk moet is kijk hoe automobiliste zich als idoten gedragen onderweg! En dat moeten wij als beroed chauffeurs iedere dag recht breien! En even voor de Ghostrider. Ik kom iedereen week over de grens op plekken waar ik de taal niet spreek en de weg niet ken. Zoals Polen en Frankrijk Maar ik spreek wel 3 talen. Dus probeer mee altijd wel te reden. Dus een verschil is er wel of je het probeerd of dat je met je mobiltje aan de balie staat bij een firma en alleen je moeder taal spreekt! En als ik onderweg ben met de vrachtwagen drink ik niet! Alleen in het weekend drink ik wel eens wat maar dan rijd mijn vrouw mijn weer veilig naar huis! Zoals dat hoord!

  3. Grappig dat hier veel reacties op komen en geen een over een nederlandse chauffeur die gepakt was met alcohol op en door een rechter nu weer de weg op gestuurd word. Het leuke van het hele verhaal is dat ik hier (in N Amerika) veel nederlandse chauffeurs zie die het niet zo gek veel beter doen dan de oost europeanen. Ik wil wel eens weten wie van al die gene die hier comentaar geven wel eens over de grens komen waar ze de taal niet kennen en de weg niet kennen. En over alcohol gebruik tijdens het werk, ik ken genoeg nederlandse chauffeurs die drinken tijdens het rijden of “s avonds zoveel drinken dat ze 2 dagen nodig hebben om terug nuchter te worden.

  4. lig misschien niet aan de rijopleiding,maar wel aan de instelling/lompigheid inderdaad keren op de snelweg is wel het mooiste voorbeeld. een paar polen mogen blijven de rest opzouten

  5. Keren midden op de snelweg met ernstige gevolgen van dien (komt vaker voor), stapvoets rijden op een druk punt omdat ze niet weten of dat ze eraf moeten of niet, in bezopen toestand een pijl-wagen rammen (zwaar gewonden weg werkers) en pas na een kilometers lange achtervolging stoppen. Het gaat hem niet zozeer om hoe vaak er iets fout gaat, maar om wat voor absurde situaties er gebeuren op de weg.

  6. dat kan wel wezen over die nederlandse chauffeur maar het valt wel op dat er redelijk veel oost-blokkers met wat op rond rijden!!!!!! heb het zelf meegemaakt een tijdje terug,stond me pauze te maken en naast mij stond een pool die ik vrolijk een blikje bier achter over sloeg in zijn cabine!!
    Hij reed toen nagenoeg gelijk met me van de parking af en terug de weg op!!!!!!!!

  7. Even over stevige drinkers, Is er afgelopen week geen nederlandse chauffeur straalbezopen achter het stuur weggehaald???? Wordt door truckstar geen melding van gemaakt ,maar o jee als het een buitenlander is ,dan staat truckstar klaar.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie