Geavanceerde rijtijdenfraude ontdekt
| 11:14 | Korneel Luth

Geavanceerde rijtijdenfraude ontdekt

De Franse politie heeft een Moldavische chauffeur betrapt die op technisch hoogstaande wijze met z’n rijtijden sjoemelde.

Dat meldt de Belgische transportsite Flows.be. De Moldavische chauffeur reed met een Tsjechisch gekentekende truck. Op het moment van staandehouden bleek de digitacho al enige tijd rust te hebben geschreven terwijl de chauffeur duidelijk aan het rijden was.

De Franse politie liet de truck onderzoeken in een garage waar na enige tijd een verborgen elektronisch apparaatje werd ontdekt dat verbonden bleek met de versnellingsbak. 

Bediening via de pedalen

Het apparaatje bedient de digitacho door signalen met de pedalen, zo biechtte de chauffeur op. Om rijtijden als rusttijden te registreren, moet de chauffeur tweemaal op het gaspedaal en vervolgens tweemaal op het rempedaal duwen. Hierdoor wordt de tacho gedeactiveerd en worden rusttijden geregistreerd, hoewel de vrachtwagen rijdt. 

De chauffeur was onderweg vanuit Oost-Europa naar het distributiecentrum van Amazon in Orleans. De man vertelde bijna drie dagen continu onderweg te zijn geweest. De tachograaf had echter slechts 320 kilometer geregistreerd.

Geavanceerde rijtijdenfraude ontdekt
Tijdens de controle dachten de Fransen in eerste instantie dat er een ‘bug’ of storing in de truck zat. Nader onderzoek bracht de zeer geavanceerde frause aan het licht. 

Gevaarlijk en nogal oneerlijke concurrentie

De fraude is ernstig. Niet alleen zijn medeweggebruikers in gevaar in de nabijheid van oververmoeide chauffeurs, ook de kilometerteller wordt uitgeschakeld. Hierdoor kan bijvoorbeeld veel langer doorgereden worden tussen service-intervallen. Daarnaast komen er trucks op de tweedehands-markt met veel te lage kilometerstanden.

Erger is wellicht de oneerlijke concurrentie. Een transporteur die op zo’n extreme wijze de rij- en rusttijden omzeilt, kan veel meer doen dan zijn collega-transporteurs. En al al helemaal met superlaag betaalde Oost-Europese chauffeurs, zoals de Moldaviër in dit verhaal. Die verdient naar eigen zeggen tussen de 250 en 750 euro per maand.

Chauffeur vrijgelaten, milde boete werkgever

Gek genoeg is de man door de Franse autoriteiten weer op de vrije voeten gesteld. Zijn werkgever krijgt een – naar Franse begrippen – milde boete van 6.000 euro en een rekening van de garage van 2.800 euro. 

Systeem bekend bij Transport in Nood

De Nederlandse boeteafhandelings-organisatie Transport in Nood was al bekend met het fraudesysteem, dankzij een zaak in december 2015. Transport in Nood wijst erop dat als je eenmaal betrapt wordt met een dergelijk systeem, je in een zwartboek belandt dat inzichtelijk is voor controlediensten in heel Europa. 

Bovendien kijken controleurs volgens Transport in Nood ook naar camerabeelden bij tolpoorten en andere kenteken-systemen en videobeelden.    

Klik hier voor het nieuwsoverzicht

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie