Gaffert B.V. krijgt spectaculaire nieuwe FH
Gaffert B.V. laat momenteel een spectaculaire vijf-assige FH met een zware en bijzondere kraan opbouwen.
Op de foto ziet het er nog niet helemaal af en klaar uit. Maar deze FH wordt het nieuwe vlaggeschip van Gaffert B.V. uit Veghel. Op dit moment staat ie in Italië voor de opbouw van een immense Cormach 150 ton-meter kraan. Deze vijf-assige nieuwe FH500 is nu al de moeite van een verhaal waard, want van deze auto is er maar eentje.
Navraag bij de firma Gaffert leert dat de auto het spreekwoordelijke kindje is van directeur Theo Gaffert, en die vertelt er graag meer over:
Eerste vijf-assige FH af-fabriek
“Dit is de eerste vijf-assige nieuwe FH die af-fabriek is geleverd”, legt Theo uit, en voegt daar een kleine nuance aan toe: “Omdat het te tijdrovend is en productievertragend werkt, wordt de auto als vier-asser met naloopas op het tridem-stel op de band gebouwd. Bij Terberg is de vijfde as toegvoegd, als tweede as achter de vooras. Omdat dit een standaard Volvo-as is en Terberg de montage heeft gedaan met louter Volvo-onderdelen, mogen we de term ‘vijf-asser af-fabriek’ gebruiken.”
Met medewerking van Terberg werd deze truck in IJsselstein een vijf-asser, af-fabriek.
De standaard dieseltank werd verwijderd om ruimte te maken voor de nieuwe as.
Slimme tweede as, tien tons naloopas
Theo vervolgt: “Die as is elektro-hydraulisch gestuurd in plaats van met stangen. Daarom konden we heel precies bepalen waar aan het chassis we ‘m gemonteerd wilden hebben om de juiste gewichtsbelasting voor de as te bereiken. Door de variabele positie van de tweede as kunnen we de situatie bereiken dat alle assen compleet uitgenut worden in beladen toestand. Met andere merken is dit niet mogelijk. Het is dus geen tweede vooras die met stangen wordt aangestuurd. Daarvan is de plaatsing veel minder flexibel.”
Dat is ‘m: een standaard Volvo-as, maar eenmaal onder de truck wel elektrohydraulisch gestuurd.
“Het is eigenlijk een truck met één vooras en vier achterassen. De allerachterste as was één van de redenen waarom we voor Volvo hebben gekozen. Dit is namelijk een af-fabriek tien tons naloopas. Naar mijn weten kan geen enkele andere fabrikant dit zo leveren.”
In Italië voor opbouw Cormach kraan
Zoals gezegd is de auto momenteel in Italië. Daar wordt een voor Nederland unieke kraan op het chassis geplaatst: een Cormach 135000X van 150 ton-meter.
“De auto is met wat vertraging geleverd”, zegt Theo, eigenlijk hadden we hem al in mei naar Italië zullen sturen, maar dat werd pas eind augustus. Over een paar weken is ie terug, met de kraan.”
Geen halve maatregel, dit stukje hijstechniek
Kraan is echt iets moois
“Die kraan is echt iets moois”, vervolgt Theo. “Cormach past X-stempeling toe waarbij de voorste stempelpoten schuin naar voren komen te staan. Om een honderd procent tabel te bereiken in 360 graden hoeft het hulpchassis naar voren toe niet versterkt te worden en hebben we ook geen stempelpoten aan de voorzijde nodig.
De kraan zelf heeft twee basiskolommen in plaats van één, en twee hoofdmasten in plaats van één, waardoor de knikgiek en flyjib tussen de hoofdmast door gevouwen worden. De kraan is symmetrisch en wat design en afwerking betreft een lust voor het oog”
Voor de niet kraan-kenners: één basiskolom en hoofdmast is normaal. “Maar het nadeel daarvan is dat er altijd kracht en torsie op de draaikrans komen. Bovendien moet de overgang van de hoofdmast naar de knikgiek enorm versterkt worden om afbuigen te voorkomen. Ook zie je bij het uitschuiven met zware lasten de mast vaak wegbuigen van de draaikrans. Met deze kraan gaat dat allemaal door het midden. Het hele design is beter en stabieler. Bovendien gebruikt Cormach een zeer hoogwaardige staalsoort die supersterk en superlicht is.”
De kraan heeft een vijftien tons zwaarlastjib, flyjib en heeft maximaal 32,5 meter mastlengte. De kraan hijst maximaal dertig ton, alhoewel de technische capaciteit vele malen hoger ligt.
Op de Bauma in München stond de kraan tentoongesteld.
Op deze foto is het principe van de X-stempeling zichtbaar.
Nieuw kraanmerk voor Nederland
“Het is voor Nederland een nieuw kraanmerk. En wij bestellen meteen één van de grotere kranen. Dat is best een gewaagde beslissing, maar je mag me erop vertrouwen dat ik niet over één nacht ijs gegaan ben” lacht Theo. “Allesbehalve dat!”
Over enkele weken is de truck weer terug in Veghel. Dan wordt ie gespoten in de gele huiskleur van Gaffert en komt er een koppelschotel achter op het chassis. Het wordt dus een trekker en geen motorwagen, hoewel er ook een laadbak op de schotel kan komen.
Inzet in specialistisch werk
De Volvo zal vanaf januari ingezet worden voor montagewerk in grote hallen en loodsen, zoals het plaatsen van machines en bovenloopkranen. Dit zijn typische plekken waar een torenkraan of telekraan geen opties zijn. Ook op bouwplaatsen zal de Cormach te vinden zijn.
Met drie stuurassen, waarvan één de naloopas is, en een wielbasis van slechts 3.900 mm, zal de auto zeer wendbaar zijn en kort kunnen sturen. Hij is slechts één meter langer dan de 4-assige Scania met 100 ton-meter kraan die firma sinds enige tijd in gebruik heeft.
Onder de nieuwe FH-cabine schuilt de 500 pk-uitvoering van Volvo’s 13 liter-motor, met daarachter de bekende I-Shift.
Theo Gaffert nam het bedrijf zes jaar geleden van zijn vader over. Die is sinds vijf jaar niet meer actief binnen het bedrijf. Theo is de derde generatie die het bedrijf in handen heeft. Het bestaat sinds 1938.
Tegen de tijd van de ingebruikname van de FH komen we nog een keertje terug op dit specialistische en unieke stukje transportgereedschap.
Zo kwam ie in IJsselstein aan.