| 14:59 | Bert Mateboer

Frustratie over LZV’s in Europa

In Nederland rijden op dit moment zo’n 1.400 ecocombi’s rond. Maar de grens over wil nog altijd niet lukken. Dat zorgt voor frustratie bij Transport en Logistiek Nederland (TLN).

Op basis van een uitspraak van EU-commissaris Kallas is grensoverschrijdend vervoer met ecocombi’s tussen twee landen toegestaan, mits beide landen daarmee instemmen. Vervoer per langere en zwaardere vrachtautocombinaties (LZV’s), ofwel ecocombi’s, is efficiënter, vermindert files en drukt de CO2-uitstoot tot wel 30%.

Luxemburg doet voorlopig niet mee

In Benelux-verband is eind 2015 een akkoord gesloten om grensoverschrijdend vervoer toe te staan. Luxemburg doet echter voorlopig niet mee. In Vlaanderen startte in 2014 een proef die in 2016 werd verlengd. Ongeveer 90 bedrijven, waaronder veel Nederlandse vervoerders, dienden in totaal bijna 300 aanvragen voor trajecten in. Vanwege de strenge voorwaarden werden bijna alle aanvragen afgewezen; slechts twee Vlaamse bedrijven bleven over. Pas na 2018 volgt er een nieuwe proef met soepeler eisen.

In Vlaanderen zijn bijna alle aanvragen afgewezen

Duitsland zou een perfecte LZV-bestemming zijn voor Nederlandse transporteurs. Ecocombi’s mogen weliswaar straks ook in de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen (NRW) de weg op, maar ook hier geldt dat grensoverschrijdend vervoer nog niet is toegestaan. De Bondsregering moet daar nog een besluit over nemen, en dat zit er voorlopig niet in. Met name de Duitse spoorlobby levert felle tegenstand.

De Duitse spoorlobby levert felle tegenstand

TLN-voorzitter Arthur van Dijk vindt het allemaal te langzaam gaan. ‘De EU-commissie wil de CO2 op vrachtvervoer met 30% verminderen per 2030. De ecocombi is dan een quick win. We moeten dit niet te nationaal of zelfs regionaal regelen, maar streven naar Europese LZV-routes.’

 

1 Reactie
  1. Het probleem voor de LZV”s blijft bestaan zolang ambtenaren er niks aan verdienen in Zweden en Nederland zitten veel slimmere ambtenaren op dit gebied dan in Luxemburg Duitsland Fankrijk en Belgiee.
    En Brussel wel daar hoeven we helemaal niks van te verwachten op innovatiegebied.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie