Teardrop-DHL
| 08:45 | Rik Werner

Forse brandstofbesparing bij DHL door inzet aerodynamische Teardrop trailer

De aerodynamisch vormgegeven ‘Teardrop’ trailer van DHL heeft het bedrijf in het Verenigd Koninkrijk een aanzienlijke besparing op de brandstofrekening opgeleverd. Dat heeft DHL tegenover het vakblad Trans Aktuell bevestigd.

DHL zet de ‘Teardrop’ oplegger nu tien jaar in het Verenigd Koninkrijk in en dat heeft zijn uitwerking niet gemist op de boekhouding. ,,Door het gebogen dak wordt de luchtweerstand verlaagd, wat weer een gunstige uitwerking heeft op het dieselverbruik van de vrachtwagen”, aldus een zegsman in het tijdschrift. ,,Ten opzichte van conventionele opleggers loopt de reductie van het brandstofverbruik uiteen van zes tot tien procent.’’

Teardrop-DHL

Nederland

DHL heeft in totaal 1.400 Teardrop trailers op de weg, de meesten in het Verenigd Koninkrijk omdat daar een hoogte van 4,9 meter is toegestaan. Op het Europese vasteland geldt een maximale hoogte van vier meter, wat de inzetmogelijkheden van de Teardrop enigszins beperkt. DHL heeft in Duitsland eveneens enkele Teardrops operationeel, die ook Frankrijk, België, Luxemburg en Nederland aandoen.

Boat tails

DHL experimenteert wel vaker met aerodynamische foefjes op trailers. In België en het Verenigd Koninkrijk zijn zo genoemde ‘boat tails’ geprobeerd, waarbij een spoiler op de trailer werd geschroefd. De besparing zou daar, bij snelheden van 80 kilometer per uur, 1 liter op 100 kilometer zijn geweest. De DHL zegsman spreekt in Trans Aktuell van een ‘doorslaand succes’. ,,We gaan de boat tails nu vaker op het Europese vasteland inzetten.’’

Lees ook: DHL bezorgt pakjes met elektrische Ford Streetscooter Work XL.

Toch principeakkoord cao DHL Express.

Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht.

 

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie