Brinkman Trans Holland
| 11:05 | Rik Werner

FNV ziet ILT werkwijze Brinkman Trans Holland fileren

Brinkman Trans Holland Emmen lapt de rij- en rusttijden aan zijn laars en Oost-Europese chauffeurs bivakkeren in hun cabine. Bovendien worden de rij- en rusttijden administratief nauwelijks bijgehouden. Dat staat in een vernietigend rapport van de Inspectie Leefomgeving en Transport waarover de FNV de beschikking zegt te hebben gekregen.

Daarnaast laat het bedrijf illegale cabotageritten uitvoeren, rijdt het zonder transportvergunningen en is er sprake van schijnzelfstandigheid, zo meldt de vakbond op basis van het ILT-rapport. ,,De ILT constateert ook dat Brinkman buitenlandse chauffeurs inzet’’, aldus Edwin Atema van FNV – Stichting VNB. ,,De chauffeurs uit Oekraïne, Moldavië en Polen bivakkeren illegaal in hun cabines en Brinkman Trans Holland Nederland wordt aangemerkt als werkgever. De inspectie heeft boetes aangekondigd en een aantal overtredingen aangegeven bij het Openbaar Ministerie voor strafrechtelijke behandeling.’’

Stafrechtelijk vervolgen

De Inspectie controleerde niet alleen Brinkman Trans Holland en zusterbedrijf AST Fresh, maar nam ook de Brinkman-vestigingen in Zweden en Polen mee in het onderzoek. Eerder al deed de FNV aangifte van valsheid in geschrifte, uitbuiting en fraude met de rij- en rusttijden. ,,In onze ogen moeten bedrijven met een businessmodel als Brinkman strafrechtelijk worden aangepakt’’, aldus Atema. ,,Enkel het betalen van boetes schrikt niet genoeg af. Het doet bovendien geen recht aan de negatieve impact die deze handelwijze heeft op de transportsector en de samenleving.’’

Handhaven

Atema zou graag een actiever handhavingsbeleid zien: ,,Als wij alle overtredingen van het bedrijf naast de boetecatalogus van de ILT leggen, zien we voor bijna een miljoen euro aan overtredingen. Maar in de praktijk kunnen boetes veel lager uitpakken. Ook in deze zaak zien we weer dat er geen boetes worden uitgedeeld voor het laten bivakkeren van Oost-Europese chauffeurs in hun cabine. Daarop staat 1.500 euro boete, maar de overheid vertikt het om die op te leggen. Nederland huisvest vele bedrijven zoals Brinkman. Het niet toepassen van de bestaande handhavingsmiddelen is een aansporing voor de bedrijven om door te gaan met hun mensonterende en markt-ondermijnende praktijken.’’

Rechtszaak

Eerder ontsloeg Brinkman een aantal vakbondsleden en betaalde hun lonen niet uit. Inmiddels heeft het bedrijf de ontslagen ingetrokken en is onder druk van een faillissementsaanvraag een groot deel van de salarissen alsnog betaald. De betreffende werknemers hebben de rechter inmiddels gevraagd om de arbeidsovereenkomsten te ontbinden en een schadevergoeding aan hen toe te kennen.

Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht.

 

 

 

2 Reacties
  1. In plaats van “de muur” hoger te maken en niet af te breken. Het oude Europa werd door de parlementaire verziekt. Negen landen was de max. De gewezen Oost-Europese landen kosten ons hopen geld en veel werkloosheid . Voor mij mogen al die parlementaire de ……………. Zij vullen hun eigen zakken en laten hun eigen bevolking in de stee . Nu de gewezen West-Europeanen de zware verliezen trachten terug te schroeven, zijn deze de slechteriken. Elke vervoerder moet het Europees parlement aanklagen, want zij zijn de enige schuldige.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie