*

FNV voert actie bij EVO
| 21:02 | Korneel Luth

FNV voert actie bij EVO

FNV Bondgenoten heeft EVO-leden vanavond geconfronteerd met een kleine protestactie.

Vakbond FNV Bondgenoten voerde actie tijdens het jaarcongres van verladersorganisatie EVO op landgoed Nijenrode bij Breukelen. De bedoeling: protesteren tegen de uitdrukkelijke wens van de EVO om de huidige cabotagebeperkingen ongedaan te maken.

Tiental chauffeurs

Het was een kleinschalige actie waarbij ook een tiental chauffeurs aanwezig was, waaronder tankauto-chauffeur Lex Lecomte (51). Hij legt aan Truckstar uit waarom hij als chauffeur en actief kaderlid van de FNV vanavond actie voert.

“Ik ben hier omdat vooral de verladers verantwoordelijk zijn voor de vrachtprijzen. Elk weldenkend mens weet dat voor de huidige prijzen inmiddels niet meer gereden kan worden”, zegt Lecomte.

“Die prijzen leiden ertoe dat transportbedrijven allemaal constructies gaan verzinnen om goedkope, Oost-Europese chauffeurs te laten rijden”, vervolgt hij. “Ik ben echt niet tegen concurrentie hoor. Oost-Europese chauffeurs mogen hier in principe best rijden, maar dan wel tegen arbeidsvoorwaarden die lijken op de onze.”

Lecomte vervolgt: “Bovendien is EVO voorstander van vrije cabotage. Als dat werkelijkheid zou worden, dan worden de Oost-Europese arbeidsvoorwaarden leidend in Nederland en is de Nederlandse chauffeur een uitstervende beroepsgroep.”

“Wij maken ons echt zorgen over de toekomst, inclusief mijn eigen toekomst. Maar ik ben 51, de toekomst van de jongere generatie is nog veel belangrijker”, zegt Lecomte resoluut.

Truckstar.nl publiceerde in 2012 een interview met EVO-woordvoerder de Veth over exact dezelfde wens van EVO om de cabotage vrij te geven.

FNV voert actie bij EVO

Tijdens de actie werd een pamflet uitgedeeld. FNV-bestuurder Edwin Atema legt uit waarom EVO nu onder vuur ligt: “Wij willen EVO-leden, oftewel de verladers van Nederland, de boodschap brengen dat ze de voeding van het kwaad zijn. Ze willen vrije cabotage en geen ketenverantwoordelijkheid.”

‘Minachting’

In de pamfletten aan de EVO-leden staat te lezen: ‘Uw vereniging streeft naar een vrije vervoersmarkt met gelijke concurrentievoorwaarden, een vrije verladerskeuze en een optimale verhouding tussen kosten en service. Daarnaast is er het streven naar een geheel vrije cabotage binnen Europa. Daarbij vraagt de EVO de overheid de eisen voor het beroepsvervoer te versoepelen en een lagere grens voor kredietwaardigheid te aanvaarden. Als klap op de vuurpijl wil uw organisatie het gemakkelijker maken om buitenlandse chauffeurs in te zetten. Wij, de chauffeurs in Nederlandse loondienst, zien het bovenstaande als een minachting van ons vak en de kwaliteit die wij dagelijks leveren om de Nederlandse – en Europese economie met daarbij uw bedrijven draaiende te houden.’

Volgens de FNV gaan gelijke concurrentie-voorwaarden en vrije cabotage niet samen zolang de verschillen in loon en arbeidsvoorwaarden nog groot zijn.

Faillissementen door te lage vrachtprijzen

FNV Bondgenoten schrijft verder: ‘Hoe kan het dat in vrijwel alle faillissementsverslagen te lezen valt dat bij de bedrijven die ter ziele zijn de transportprijzen te laag zijn geweest? Tot vandaag hebben wij de EVO en de bij haar aangesloten bedrijven redelijk met rust gelaten. Nu ons duidelijk is geworden dat de EVO zich actief verzet tegen de op komst zijnde wetgeving over de ketenaansprakelijkheid gaan wij de EVO en de aangesloten bedrijven vanaf vandaag dan ook actief verantwoordelijk maken voor de sociaal economische misstanden in onze mooie sector.’

4 Reacties
  1. Het is geld geld geld wat regeert , als ik het bericht lees schiet ik in de lach dat er maar een tiental mensen stonden te protesteren . Echt daar ligt niemand wakker van , langzaam aan acties ook zo n lachertje , er moeten gewoon keiharde acties komen, dat iedereen weet hoe het er voor staat.Ben zelf werkloos chauffeur en ben van ellende postbode geworden. Heb me kapot gesolliciteerd , heb zelfs eens bij een bedrijf voorgesteld om mij als geneutraliseerde pool aan te nemen, maar ook dat kon niet want ze hadden liever een19 jarige pool die was nog wat goedkoper, terwijl ze mensen vroegen met ervaring.

  2. De verladers drukken inderdaad op de prijzen, maar de echte schuldigen zijn de grootwinkelbedrijven, die steeds maar lagere prijzen afdwingen, zoals vorig jaar AH in 1 klap van alle foodlveranciers een korting wou van 2 procent op het zakencijfer. Dus leverancier aan grootwinkelbedrijf moet goedkoper leveren, gaat op zijn beurt transporteur onder druk zetten. Deze laatste heeft slechts 1 optie om prijs te verlagen namelijk goedkopere chauffeurs. Vroeger was dat geen probleem, toen deden alle chauffeurs 90-100 uur per week, waarvan 40 officieel en de rest in het zwart, baas tevreden en wij als chauffeur ook. Maar die tijden zijn voorbij, de vakbond heeft de meeste chauffeurs zo ver gekregen om alles officieel aan te geven en zeer dure belastingen daarop te betalen.

  3. Volgens mij moet je het omdraaien . Zijn de transporteurs zelf niet begonnen met goedkope krachten tenemen om ZELF meer winst temaken.Er is geen 1 enkele oostblokker ,afrikaan, of chinees die schuldig is aan deze verziekte markt.Het zijn de transporteurs zelf die de boel kapot maken. Kijk bv naar Kooiker grouw , ze kopen bedrijven en laten die ploffen, kijk naar Heisterkamp die ook zeer duistere kontrakten aanbied aan Nederlandse chauffeurs(is mij zelf overkomen). Om tot 1 europa tekomen wat loon aan gaat voor chauffeurs dus een pool het zelfde loon als een nederlander zou ik zeggen harde acties zoals de fransen dat plegen tedoen, gewoon vrachtwagens dwars over de weg en rustig afwachten. In elk geval zo kan het echt niet.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie