Twan Bierings
| 14:51 | Arjan Olsthoorn

Extra vijfde as voor de MAN TGX van Twan Bierings

Een inmiddels tot traditie geworden gewoonte is onze throwback op donderdag. Deze keer gaan we terug naar de Zwaar & Speciaal Transport Special van 2016. Hierin vind je het verslag dat we destijds maakten over de bijzondere MAN TGX van Twan Bierings.

Vier was niet genoeg en daarom liet Twan Bierings een vijfde as onder zijn nieuwe MAN plaatsen. Deze naloper is gestuurd en daardoor is de zware TGX toch heel wendbaar.

Dit artikel komt uit het Truckstar archief van 2016. Beschreven informatie en/of andere zaken kunnen ondertussen achterhaald zijn.

Sinds afgelopen zomer rijdt Ad Copal uit Wilp op een bijzondere MAN zwaartransporttrekker door Nederland en België. Ad werkt voor Bierings Speciaal Transport en is vandaag onderweg naar Pon in Almere om daar een nieuwe Caterpillar graafmachine af te leveren. Net als de MAN is de CAT geen standaard product: zowel aan de onderwagen als aan de graafarm is het een en ander gewijzigd en nu moet hij op de rug van een Nooteboom diepkader naar Pon voor de laatste aanpassingen.

Extra as

Ad Copals werkgever, Twan Bierings, legt uit waarom hij voor deze MAN heeft gekozen. “Voor de zwaardere vrachten was ik opzoek naar een vijfassige trekker”, vertelt hij. “Van huis uit ben ik een echte DAF-man, maar de fabriek kon niet leveren wat ik zocht.” Dat kon MAN wel en het feit dat Ad in het verleden positieve ervaringen met dit merk heeft opgedaan, gaf de doorslag. Bierings bestelde een MAN TGX met 560 pk-motor en vier assen. Bij Wierda Voertuigtechniek in Joure kwam er vervolgens nog een vijfde as onder: een gestuurde naloopas. Zo ontstond een korte trekker die behoorlijk wendbaar is en een hoog laadvermogen heeft. Omdat er een koppelomvormer op zit, kan Ad ook met zeer zware vrachten nauwkeurig manoeuvreren. Over de automaat is hij zeer te spreken: “Hij schakelt ook met zware lading precies wanneer moet”.

Teamwork

In Almere aankomen, staat begeleider Maurice al te wachten. De poort gaat open en Ad stuurt de combinatie achteruit het terrein op. Als de auto op de gewenste plaats staat, maken Ad en Marco samen de kettingen los. De nieuwe MAN blijft ook bij het kantoorpersoneel niet onopgemerkt: diverse mensen komen even een kijkje nemen. Intussen heeft Ad de nek van de dieplader laten zakken tot het diepbed op straat rust. De CAT rijdt er van de zijkant af. Even later komt Marco aangerupst met de volgende lading. Ditmaal is het een grotere CAT 340 longreach met aangepast contragewicht en wijzigingen aan onderwagen en graafgiek. Voor de aflevering bij de klant moet de machine gespoten worden, zodat alle delen dezelfde, originele kleur krijgen.

twan bierings

Zonder uitschuiven past de CAT 340 met zijn lange arm toch op de trailer.

De vijfassige Nootenboom Pendel-X dieplader is inmiddels anderhalf jaar oud. Ad: “Toen hij nieuw was, zat er nog een enkelas dolly achter de nek en reed ik met een vierassige trekker. Nu, met de nieuwe TGX, kan ik zonder die dolly bijna evenveel laden maar ben ik leeg lichter en minder lang. Ook kan ik korter draaien door de gestuurde naloopas. De dolly gebruiken we nu bij een andere oplegger om daar meer op te kunnen laden of als ik een heel zware vracht heb. Dan kan hij hier weer tussen”.

Lees verder onder de foto’s.

Paardenkrachten

Op aanwijzingen van Ad laat Maurice de arm in de gieksleuf zakken. Met een blok stophout onder de steun past alles precies. Als de mannen de kraan met kettingen hebben vastgezet, lopen we even rond de auto. Wat opvalt, is de fraaie B op de cabine. “Dat is de nieuwe huisstijl van Twan Bierings”, legt Ad uit. “Hij is van eigenrijder uitgegroeid tot een ondernemer met 16 auto’s in het wagenpark. Daar vond hij deze nieuwe huisstijl beter bij passen.” Van Ad hoeven al die witte wielen en lampjes niet zo, maar Twan is er helemaal gek van, zegt hij. “Wat ik wel mooi vind, zijn de special paint-afbeeldingen van zijn paarden op de grote fenders achter de cabine. Dat zijn de enige echte paardenkrachten op de auto”, grapt hij.

Als de papierwinkel is afgehandeld, gaan Ad en Maurice op weg naar de spuiter om de kraan af te leveren. Er is niemand aanwezig om te lossen, maar dat is geen probleem. Ad is heel zijn werkzame leven al onderweg met buitenmaatse machines en voelt zich dan ook meer machinist dan chauffeur.

Tekst en foto’s: Vincent Broer

Wil je meer van dit soort verhalen lezen? Word dan abonnee en ontvang Truckstar, inclusief de Zwaar & Speciaal Transport Special, automatisch bij je thuis! De Zwaar & Speciaal Transport Special 2020 is vanaf 27 november verkrijgbaar.

Bierings speciaal transport

Behendig stuurt Ad de vijfassige MAN met Nooteboom trailer het terrein van Pon af.

MAN zwaartransport

Ad en Maurice gaan op weg naar het bedrijf waar de kraan gespoten zal worden.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie