*

Extra Foto’s – Truckstar 2016/08

Extra foto’s Truckstar 08/2016

Hieronder vind je een serie extra foto’s bij reportages uit Truckstar 08/2016, die niet in het blad staan.

De verhalen zelf lees je natuurlijk in Truckstar 08/2016. Je kunt dit nummer via deze link nabestellen en thuisgestuurd krijgen.

Je kunt ook heel gemakkelijk abonnee worden, en de Truckstar iedere vier weken thuisgestuurd krijgen.

Een zwaar genoegen

Bij Volvo in Göteborg werden we onlangs achter het stuur gezet van deze FH16 750 zwaartransport-trekker met dieplader en een met spoorwegballast geladen(!) knikdumper. Gewicht: ‘mer än 120 ton’, oftwel meer dan 120 ton. Dat is natuurlijk gaaf rijden, maar we mochten ook gelijk weer stoppen. Midden op deze helling van twaalf procent…

Extra foto's Truckstar 08/2016
Want met stoppen op deze helling en vervolgens weer wegtrekken, demonstreert Volvo aan ons hoe goed hun nieuwe crawler gears in de I-Shift versnellingsbak werken. Uit stilstand wegtrekken – en zélfs (handmatig) opschakelen – lukt gewoon zonder problemen.

Extra foto's Truckstar 08/2016
Ook met deze prachtige FH16 750 bomencombi van 78 ton totaalgewicht gaan we de uitdaging aan. Dat het asfalt zich niet oprolt onder de aangedreven wielen, blijft een soort Zweeds raadsel.

Extra foto's Truckstar 08/2016
Men had meer mooie spullen om mee te spelen, zoals deze zware FMX die af-fabriek als vijf-asser geleverd wordt.

Extra foto's Truckstar 08/2016
Dubbele voorwielaandrijving die alleen bij doorslippen van de achterwielen inschakelt, en op beide voorassen Volvo Dynamic Steering. Wat wil je nog meer in het terrein?

Extra foto's Truckstar 08/2016
Met deze tandemas-FH reden we ook een rondje. De achterste aangedreven as kan tijdens het rijden gelift worden om extra grip te genereren. Maar ook met leegrijden kan ie natuurlijk gewoon omhoog. De bediening is eenvoudig maar effectief, en het systeem werkt met een klauwkoppeling.

Uitgekiend cadeau – Scania R450 en Nooteboom dieplader

Chauffeur Rob Alders van E. Van Gent Heftruck Verhuur uit Wijchen rijdt met één van de meest uitgekiende trucks van Nederland. Een echt cadeau, vindt Rob iedere dag weer. En hij heeft gelijk. We gaan een dag mee op pad gaan met Rob en lossen een zware heftruck in Huissen en twee kisten gevoelige apparatuur in Alkmaar.

Extra foto's Truckstar 08/2016
Rijden met deze combinatie is heerlijk. De Nooteboom is met 2,74 meter natuurlijk iets breder dan de trekker, maar met de meesturende pendelassen is geen bocht (of rotonde) te krap. Bovendien kan het diepbed een flink eind omhoog gepompt worden. “Ik kom altijd overal weer weg”, zegt Rob dan ook.  

Extra foto's Truckstar 08/2016
Opvallen doet de combinatie ook. En dat ligt niet alleen aan de warm-gele kleurstelling. De hoge huif op de dieplader valt ook op. Die heeft dankzij het lage diepbed een binnenhoogte van 3,70. 

Extra foto's Truckstar 08/2016
In Huissen gaat Rob aan de slag om de dieplader te splitsen en de zware heftruck die we aan boord hebben, te kunnen lossen.

Extra foto's Truckstar 08/2016
En zo ziet dat er dan uit. Het diepbed komt op de grond te liggen, de nek wordt losgekoppeld, de trekker een stukje vooruit gereden, de hydraulische oprijplaten voor aan het diepbed worden naar beneden gelegd waarna de hoge trailerdeuren open kunnen en Rob kan lossen.

Klassieke DAF T1800DS-trekker met DAF AAL-oplegger

Dit is Hollands glorie ten top: een ‘kikker-DAF’ uit 1968 met DAF-oplegger. Oldtimer-liefhebber Wim van den Brink kocht de truck in 1996 voor 500 gulden. Het was een wrak maar het chassis bleek wonderwel goed.

Extra foto's Truckstar 08/2016
Wim was – en is – erg gecharmeerd van de kikker-DAF met z’n grote tiengaats wielen.

Extra foto's Truckstar 08/2016
De DAF-trailer is van het zelfde jaar als de trekker en heeft luchtvering. Dat was voor die tijd heel bijzonder. De trailer had een huif en werd door DAF voor Philips gemaakt.

Extra foto's Truckstar 08/2016
Wim verlengde zelf de cabine, iets wat in vroeger tijden door wagenmakers werd gedaan, want af-fabriek leverde DAF die niet bij dit type. Alles bij elkaar staat er een stoere, zeer knappe Hollandse klassieker, waarmee maar weer eens aangetoond wordt dat DAF bij de klassieker-liefhebbers een steeds populairder merk wordt. 

Bestel Truckstar 08/2016

Benieuwd geworden naar de verhalen zelf? Je kunt deze editie ook makkelijk online bestellen en thuisgestuurd krijgen.

Goed idee is natuurlijk om abonnee te worden, mocht je dat nog niet zijn, en Truckstar iedere vier weken thuisgestuurd krijgen.

Klik hier voor de Extra Foto’s-overzichtspagina