*

Extra Foto’s – Truckstar 2015/06

Extra foto’s Truckstar 06/2015

Hieronder vind je van enkele van verhalen extra foto’s, die niet in het blad staan, waaronder ook extra foto’s en extra info behorende bij ons artikel over zelfrijdende trucks.

Ben je geen abonnee, dan kun je Truckstar 06/2015 nu kopen in de winkel of online bestellen via deze link

Het wachten waard

Chauffeur Johan van der Kolk doet zwaar werk – beter gezegd, de truck doet zwaar werk. Daarom heeft de truck een sterke maatwerk-opbouw, en moest Johan even wachten totdat zijn nieuwe truck af was. Maar de bijzondere FH is afgeleverd, en naar volle tevredenheid in gebruik genomen.

Extra foto's Truckstar 06/2015
De opbouw van de FH420 was een ingewikkelde klus met de opbouw van een stuk hulpchassis, de kraan, de laadvloer en de achterste as. Alle aanwezige Euro 6-techniek maakte deze klus er niet eenvoudiger op, maar het resultaat mag er zijn.

Extra foto's Truckstar 06/2015
Met maar liefst drie gestuurde assen is dit een uiterst wendbaar beest, en er kan natuurlijk zwaar geladen worden. Een must als je bedenkt dat een enkele rijplaat maar zo een ton weegt.

Extra foto's Truckstar 06/2015
Een schitterend achterkalf van carrosseriebouwer Krijgsheld uit Bedum siert de Volvo.

Profielfoto - antoinelambooy
Eigenlijk had dit een FM zullen zijn, maar toen chauffeur Johan van der Kolk vroeg of een nieuwe FH ook een optie was, bleek het uit te kunnen. En zie hier: één van de mooiste vijf-assers van Nederland.

Passie in de Polder 

Soms kan het weer tegenzitten. Je spreekt een dag af om met een chauffeur mee te gaan en die dag regent het en is het grauw en grijs. Niet ideaal. Maar er moet toch gewerkt worden. Dat geldt voor chauffeur Marcel ‘Passie’ Gelderblom net zo goed als voor ons. Gelukkig fleurt Marcels strak in Dijco-the Greenery-kleuren gespoten Iveco de boel aardig op en hebben we bovendien een hartstikke leuke en afwisselende dag.

Extra foto's Truckstar 06/2015
Weer of geen weer, het werk voor the Greenery brengt Marcel op grote veilingen en bij boeren op het erf, waarbij de vracht kan variëren van één enkel palletje bloemkool tot een trailer vol lege pallets en fust.

Extra foto's Truckstar 06/2015
Achter de strakke Stralis Hi-Way hangt een uiterst wendbare trailer die tevens een goede aslast-verdeling garandeert. Het chassis is van Pacton, de besturing van Tridec en de opbouw van Van Beurden.

Extra foto's Truckstar 06/2015
We doen een rijtje kwekers aan in Noord-Holland – tuinen rijden zoals Marcel het noemt en een gemoedelijk gebueren.

Extra foto's Truckstar 06/2015
Ook in het donker valt de Iveco op en staat er een gelikte trekker-oplegger combinatie waar het uitstekend mee werken is.

Truckmerken geloven in platooning

Er zitten maar weinigen van ons te wachten op het moment waarop de truck het stuur letterlijk overneemt. Want wie wil er nou passagier worden op de eigen truck? Toch zijn de truckmerken druk in de weer met de ontwikkeling en het testen van zelfrijdende trucks, al dan niet in treintjes – platoons. Maar wat betekent dat voor de chauffeur? En waarom doen die merken überhaupt zoveel moeite? Tijd om in gesprek te gaan met enkele ontwikkelaars van Scania, Volvo en DAF.

Extra foto's Truckstar 06/2015
Op de testbaan van Scania in Södertälje krijgen we onlangs een platoon in actie te zien. Indrukwekkend vanuit technologisch oogpunt, maar een regelrecht angstbeeld voor veel chauffeurs. “De chauffeur uit de truck halen is echter absoluut geen optie”, zegt hoofd Systems Development Lars-Gunnar Hedström tegen Truckstar. Maar de rol van de chauffeur verandert wel. “Er komen steeds meer systemen die chauffeurs helpen. Dit is een ontwikkeling die eigenlijk al heel lang gaande is. Denk aan: stuurbekrachtiging, gesynchroniseerde versnellingsbakken, ABS, ESP, de automatisch schakelende versnellingsbak, lane departure warning, afstandsradar, forward collision warning en de noodstop die een truck kan maken als ie achterop een voorganger dreigt te klappen. Zelfrijdende technologie is de volgende stap.” 

Extra foto's Truckstar 06/2015
Ook DAF loopt mee in die ontwikkeling, samen met TNO. Er zitten nou eenmaal voordelen aan zelfrijdende trucks en platooning: er kunnen op veilige wijze meer voertuigen op hetzelfde stuk weg, er kan brandstof bespaard worden en daarmee ook minder CO2 de lucht in. “Maar het is een illusie dat de truck het helemaal overneemt”, zegt Rob Appels, hoofd Corporate Communication bij DAF. Carl Johan Almqvist, hoofd Traffic and Product Safetyy bij Volvo zegt zelfs: “De chauffeur zal nog beter opgeleid worden om alles uit de nieuwe systemen te kunnen halen. Ze moeten beter in staat zijn om te begrijpen welke krachten en gevaren er spelen, maar ook welke mogelijkheden er zijn.”

Extra foto's Truckstar 06/2015
Andere voertuigen kunnen bij een platoon aansluiten en dit weer verlaten. Maar uitdagingen zijn er genoeg. Wat doe je als er in- en uitvoegend verkeer het platoon wil kruisen? Volgens Scania en Volvo zul je als chauffeur altijd alert moeten blijven. “De chauffeur wordt iemand die het overzicht over de systemen en het wegbeeld houdt, ook als de truck niet in een platoon rijdt. En heel belangrijk: de chauffeur wordt iemand die in geval van nood, of uitval van systemen, het stuur letterlijk kan overnemen”, zegt ontwikkelaar Stas Krupenia van Scania.

Extra foto's Truckstar 06/2015
Stas Krupenia laat zien hoe de toekomst er voor de chauffeur uit kan zien, vanaf de bestuurderstoel. De chauffeur zal met deze zogeheten Head-up Display, (HUD), extra informatie op de voorruit geprojecteerd krijgen. De balk bovenin laat trip-info zien, zoals de rijtijd, afgelegde afstanden en eventueel een interactieve kaart. Links is een overzicht van het stuk weg om de truck heen te zien, inclusief andere weggebruikers. In het midden is de weg zelf te zien, maar ook enkele extra elementen zoals de door jou zelf af te leggen weg, de blauwe streep. Rechts zie je je platoon-collega’s met wie je in hetzelfde konvooi kan gaan rijden, of juist niet wil rijden. De onderste balk geeft info over je entertainment-systeem en muziek.

Extra foto's Truckstar 06/2015
In Nederland zullen we de komende jaren platoons in actie gaan zien. Maar niet zoals tijdens deze demonstratie hier in Helmond op een stuk provinciale weg. Er zullen enkele stukken weg voor aangewezen worden, bijvoorbeeld op de Maasvlakte en de rol van de chauffeur zal langzaam gelijkenissen gaan vertonen met die van airline-pilots. De vereiste kennis gaat daarmee omhoog en de verantwoordelijkheid voor het veilig besturen van een voertuig van veertig, vijftig of zestig ton, blijft bij de chauffeur. De daarvoor beschikbare techniek ontwikkelt echter door en verschuift een beetje richting de luchtvaart, zo is de gezamenlijke boodschap van Scania, Volvo en DAF.