*

Extra Foto’s – Truckstar 2016/04

Extra foto’s Truckstar 04/2016

Hieronder vind je een serie extra foto’s bij reportages uit Truckstar 04/2016, die niet in het blad staan.

De verhalen zelf lees je in Truckstar 04/2016, die tot 14 april in de winkel ligt. Je kunt deze editie ook makkelijk online bestellen en thuisgestuurd krijgen.

Goed idee is natuurlijk om abonnee te worden, mocht je dat nog niet zijn, en Truckstar iedere vier weken thuisgestuurd krijgen.

Thema LZV

In dit nummer rijden we mee met verschillende LZV’s. Die zijn inmiddels niet meer weg te denken uit het Nederlandse verkeersbeeld. Maar hoe is het ooit zo gekomen, en hoe is het werken met de LZV vanuit chauffeursperspectief? Daar kunnen we natuurlijk maar op één manier achter komen!

Bakken vol karkassen

Onze Fotojaarboek-chauffeur in Truckstar 04/2016 is Jan Timmer en die heeft – geheel in lijn met het LZV-thema – maar liefst 25,25 meter truck onder zijn hoede. De truck bestaat uit een plezierig ogende handgeschakelde DAF XF 440 motorwagen en een bijzondere LZV-aanhanger van GS Meppel die opgesplitst kan worden in een schamel-aanhanger en een wipkar.

Extra foto's Truckstar 04/2016
Een oogstrelend geheel, maar tegelijk ook een efficiënt spul van Kargro, de werkgever van Jan.

Extra foto's Truckstar 04/2016
Met 374 karkassen van truckbanden zijn we vol en gaat het op pad. De containers worden opgepikt via een kettingsysteem en het werken met de containers en de LZV is helemaal Jan zijn ding!

Extra foto's Truckstar 04/2016
Maar de LZV is niet de enige manier waarop Kargro bijdraagt aan het efficiënter maken van het transport en de economie: veel van deze banden-karkassen kunnen hergebruikt worden. De rest wordt vermalen en dat rubber kan ook weer opnieuw gebruikt worden als grondstof. 

Sterk in pendelwerk

Dat de LZV ook op de kortere afstanden het verschil maakt, bewijst deze Mercedes-Benz Actros van Zandbergen. In opdracht van DSV rijdt deze truck gigantische hoeveelheden vracht weg. Als je de tonnages ziet – tot wel 750 ton per week – lijkt het wel om een binnenvaartschip te gaan.

Extra foto's Truckstar 04/2016
De Actros is de vaste truck van chauffeur Maurits Plat. Iedere dag rijdt hij op soepele wijze vier ritten heen en weer naar Amsterdam-Westpoort: bij elkaar rond de 235 kilometer.

Extra foto's Truckstar 04/2016
Mede dankzij een gestuurde as op de trailer is het hele spul prima de bochten door te krijgen.

Extra foto's Truckstar 04/2016
De truck voor het dok zetten is evenmin een probleem, zo ondervonden wij zelf ook, want Truckstar dokte ‘m twee keer zelf. Deze LZV laat daarnaast zien dat we het goed voor elkaar hebben in Nederland, want niet alleen chauffeurs en transporteurs geloven in de LZV; ook verladers zijn enthousiast. 

Triple Dolly als nieuwe uitdaging

Chauffeur Hans van der Hagen zocht een nieuwe uitdaging en meer verantwoordelijkheid. Dat heeft hij gekregen bij zijn nieuwe werkgever Rien Boom in de vorm van een DAF XF105 en Triple Dolly LZV-container-chassis van JTF.

Extra foto's Truckstar 04/2016
De Triple Dolly van JTF is in principe een B-Double LZV-chassis voor het vervoer van zeecontainers. Het lijkt erop alsof de achterste as van de linktrailer onder de voorkant van de veertigvoeter de helft van het gewicht van die container verwerkt; maar dat is niet zo. Dankzij de starre verbinding draagt ook de een-na-achterste as van de linktrailer zijn steentje bij.

Extra foto's Truckstar 04/2016
De Triple Dolly kan op verschillende manieren uit elkaar. Zo kan de achterste trailer afgekoppeld worden.

Extra foto's Truckstar 04/2016
De linktrailer kan echter ook ‘breken’ en daarmee ontstaat een kort opleggertje waarmee de twintigvoeter voor het dok kan. Rien Boom-collega Marco Brandwijk opent hier de deuren, zodat Hans achter het stuur kan blijven zitten. Het mooie van de Triple Dolly is daarnaast dat het hele chassis in elkaar geschoven kan worden waarmee er een normaal container-chassis voor een veertigvoeter overblijft. Dat standaard-lengte-chassis kan op zijn beurt ook nog een keertje breken. Een slim spulletje dus, en lekker wat extra uitdaging en verantwoordelijkheid voor Hans!

Voorbeeld voor Europa

Dat ze in Zweden niet bang zijn voor langere en zwaardere trucks, weten we al jaren. Maar sinds een tijdje gaat men verder dan waar ook in Europa. Op verschillende routes zijn proeven gaande met trucks van 32 meter lengte die maar liefst 80 ton mogen wegen. De vraag is natuurlijk: waarom gaan die Zweden opnieuw een stap verder? Wij togen naar het noorden en reden mee, onder andere met onderstaande Volvo FH16 750 van Kallebäcks Transport uit Göteborg.

Extra foto's Truckstar 04/2016
Op een koude stormachtige avond melden we ons in Malmö bij de terminal van DB Schenker. Dit is namelijk iedere avond het vertrekpunt van deze machtige road-train.

Extra foto's Truckstar 04/2016
De rit gaat van Malmö naar Göteborg en is een lijndienst. Na een omkoppel-ritueel in Göteborg gaat het weer terug naar Malmö. Volvo is één van de deelnememers in dit project dat DUO2 heet. De FH16 ontpopt zich onderweg als een zeer geschikt trekkend voertuig! Maar waar het echt om gaat, is de besparing. Vergeleken met een standaard Europese trekker-oplegger wordt 27 procent diesel en CO2-uitstoot bespaard.

Extra foto's Truckstar 04/2016
Ook Scania doet mee met een 32 meter-proef. Tussen Malmö en de Scania-fabriek in Södertälje rijdt men met dubbele trailers en zet men vergelijkbare besparingen neer.

Extra foto's Truckstar 04/2016
Truckstar werd door Scania Transportlaboratorium met open armen ontvangen om te zien hoe het rijden en koppelen in zijn werk gaat en hoe het is voor de chauffeurs om met zo’n lengte onderweg te zijn.

Extra foto's Truckstar 04/2016
Het rijdt verrassend goed, met twee trailers. Dat mochten we zelf ook proberen gedurende 200 kilometer, een prachtige ervaring! In Nederland hebben wij het goed voor elkaar met onze LZV’s maar de Zweden laten zien dat er nóg meer mogelijk is en zijn daarmee hét voorbeeld voor Europa. 

Extra foto's Truckstar 04/2016
Om in Malmö te komen, reden we mee met deze Mercedes-Benz Actros vanuit Zwolle. 

De verhalen zelf lees je in Truckstar 04/2016, die tot 14 april in de winkel ligt. Je kunt deze editie ook makkelijk online bestellen en thuisgestuurd krijgen.

Goed idee is natuurlijk om abonnee te worden, mocht je dat nog niet zijn, en Truckstar iedere vier weken thuisgestuurd krijgen.