*

Extra Foto’s – Truckstar 2015/01

Extra foto’s Truckstar 01/2015

Op deze pagina vind je een selectie extra foto’s van verhalen en verslagen uit Truckstar nummer 01/2015, die niet in het blad staan.

Klik hier voor de overzichtspagina van extra foto’s bij alle nummers van dit jaar.

Viking uit het zuiden

Eigenrijder Yoran Weessies heeft een stijlvolle, diep-paarse DAF XF op de weg gezet. Daar zit een mooi verhaal aan vast. Hoogste tijd om er meer over te weten te komen natuurlijk, maar dan moeten we wel mee naar Noorwegen.

Extra foto's TRU 1501
De diep-paarse DAF XF 510 lijkt verrassend sterk op de XF Nordic Edition, een speciaal aangepaste versie van de XF die de Noorse DAF-dealerorganisatie voor haar klanten heeft ontwikkeld. Hoe zit dat? Yoran komt wel eens onderdelen lossen bij de buren van DAF Norge in het plaatsje Råde, en ziet daarom vaak de mooie XF Nordic Edition staan. Hij zegt voor zijn werk de Noorse sleepas niet nodig te hebben maar liet zich duidelijk inspireren bij het ontwerp van zijn eigen XF. En bij bij DAF Noorwegen voelen ze zich zo vereerd dat een Hollander zijn truck naar Noors ontwerp liet opbouwen, dat Yoran tijdens een door ons geregeld bezoek aan DAF Norge een exclusieve Nordic Edition jas krijgt.

Extra foto's TRU 1501
Råde, gelegen aan de E6 tussen de Zweedse grens en Oslo, is niet de enige stop deze rit. Natuurlijk doen we af en toe een bakje koffie bijvoorbeeld.

Extra foto's TRU 1501
Maar we moeten ook her en der wat lossen en laden en tussen de bedrijven door levert dat mooie plaatjes op in het winterse licht cq duister in het noorden.

Extra foto's TRU 1501
Yoran Weessies is maar wat trots op zijn nieuwe XF, die overigens net als de Noorse DAF’s zaken als blokverwarming heeft om in de winterse kou zijn mannetje te staan.

Klassieke Western Star 4964

Vaak zie je in Europa dikke Peterbilts of Kenworths als showtrucks. Een Western Star zie je echter weinig. Peter Holkema kocht er één en knapte die helemaal op.

Extra foto's TRU 1501
Peter Holkema is bedrijfsleider in een jachthaven. “Ik werk al 41 jaar in de watersport, maar een boot heb ik niet”. Behalve dan dit slagschip uiteraard, een stoere Western Star 4900 series uit 1988.

Extra foto's TRU 1501
Peter restaureerde de truck bijna helemaal zelf en bracht mooie chromen details aan.

Extra foto's TRU 1501
Maar wat is een trekker zonder trailer? Peter had al eens een bus tot camper omgebouwd en ook deze voormalige Campina-trailer moest er aan geloven. Die is nu omgetoverd tot prachtige camper. Alleen op sommige campings zijn ze er niet zo blij mee. Het hele spulletje neemt net iets meer ruimte in beslag dan het gemiddelde campertje.

Tweeling in het riet

Er gaat een triest verhaal vooraf aan de aankoop van twee strakke nieuwe DAF’s van riethandel Jos van Rees. De eerste was al in bestelling, maar werd met spoed geleverd nadat een aangestoken brand twee vorige trucks van riethandel Jos van Rees in de as legde. De tweede truck werd onmiddellijk aan de bestelling toegevoegd en daarmee is men sterk teruggekomen na een akelig verhaal.

Extra foto's TRU 1501
Rijden doen ze als de beste, deze DAF’s, maar de chauffeurs van Van Rees moeten er ook krap mee manoeuvreren en op behendige wijze de balen riet laden en lossen – met de kraan.

Extra foto's TRU 1501
Dat kranen is de heren wel toevertrouwd. Vanaf een platbodem worden hier balen riet uit natuurgebied De Weerriben de auto’s op gestapeld.

Extra foto's TRU 1501
Zo’n baal riet is ongeveer een meter in doorsnede. Deze kunnen tot drie hoog geladen worden zonder met de hoogte in het gedrang te komen. Maar daarvoor hebben de trucks wel een lage (en zeer sterke) laadvloer van 1,05 meter hoogte van opbouwer Yntema uit Heerenveen.

Extra foto's TRU 1501
De trucks rijden tussen de 80.000 en 100.000 kilometer per jaar, maar draaien daarnaast ook de nodige kraanuren.