EVO niet overstag
De chauffeursactie van 14 mei richtte zich ook op verladersorganisatie EVO.
Die organisatie blijft echter bij haar standpunt voor vrije cabotage te zijn, ongeacht de grote loon- en andere verschillen tussen West- en Oost-Europa, de social dumping en de uitholling van het Nederlandse wegtransport.
De chauffeurs verzamelden zich bij het hoofdkantoor van de EVO in Zoetermeer, na een stop bij tanktransporteur Schenk in Papendrecht.
Voorstander
EVO zwichtte echter niet. In een reactie zegt men: “EVO is voorstander van cabotage. De organisatie stelt dat bedrijven binnen één interne Europese markt vervoerders uit andere lidstaten moeten kunnen inschakelen.”
Kosten
EVO wil als verladersorganisatie uiteraard dat de kosten van het transport zo laag mogelijk zijn. Men zegt dan ook: “Door de huidige regels voor cabotage zijn vrachtautochauffeurs gedwongen met een lege vrachtauto terug te rijden na drie ritten in een ander land. Dit leeg rijden is slecht voor het milieu en leidt tot extra kosten.”
Goedkope lonen-chauffeurs
Het vrijgeven van de cabotage zou dus kostenbesparend werken, evenals de inzet van goedkope lonen-chauffeurs. Maar daarover zegt men toch nog het volgende: “Als een buitenlandse vervoerder zijn chauffeur op regelmatige basis inzet voor het uitvoeren van ritten in Nederland, moet de vervoerder zijn chauffeur wel het Nederlandse loon voor zijn werkzaamheden betalen.”
En dat is een terecht, maar vreemd punt van EVO, want dat gebeurt nu op grote schaal al niet. EVO doelt hierbij waarschijnlijk op Nederlandse transporteurs met Oost-Europese vestigingen die Oost-Europese chauffeurs in dienst stellen van die vestigingen, maar ze hier laten rijden.
Pools salaris-scenario
Dit gebeurt nu al en is al erg genoeg. Maar een Pools transportbedrijf dat straks in Nederland de voet tussen de deur krijgt en chauffeurs Nederlands binnenlandwerk laat doen, zal zeker geen Nederlandse salarissen betalen.
Dit enge scenario dreigt als de cabotage geheel vrijgegeven wordt. Wat de gevolgen dan zijn voor het Nederlandse transport, weet niemand.
TLN gooide roer om
Werkgeversorganisatie TLN was in eerste instantie ook voor vrije cabotage aangezien dit voordelen oplevert voor Nederlandse transportbedrijven die in andere Europese landen werk doen. Maar TLN gooide in november 2012 het roer om, omdat duidelijk werd dat teveel Nederlandse transportbedrijven lijden onder de oneerlijke concurrentie. Bovendien is het inzetten van goedkope Oostblok-chauffeurs door Nederlandse transporteurs in Nederland een smet op het blazoen van TLN.
Fundament van de EU
EVO zegt echter: “Het beperken van cabotage is in strijd met het fundament van de Europese Unie, namelijk de vrijheid van diensten. Het beroepsgoederenvervoer is op dit moment uitgesloten in de dienstenrichtlijn. Er is geen enkele sector die zo internationaal is ingesteld als het beroepsgoederenvervoer.”
Wij spraken in oktober 2012 met EVO woordvoerder Jeroen de Veth en wezen hem op het ontbreken van een level playing field. Zijn standpunt is dus nog niet veranderd.
Wat de EVO niet span is dat als alle vervoer overgaat in handen van de oostblokkers. En de Nederlandse chauffeur thuis zit zonder baan en geld het met hun klanten ook slechter gaat. Wat dan hebben de Nederlanders geen geld meer om de goederen te kopen. Dus is de winst voor deze bedrijven ook weg!