| 15:01 | Korneel Luth

EVO: Ketenaansprakelijkheid zwaktebod

Verladersorganisatie EVO vindt de zogeheten ketenaansprakelijkheid, om onderbetaling tegen te gaan, een zwaktebod.

Verladersorganisatie EVO ziet weinig heil in plannen van minister Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Die schreef onlangs aan de Tweede Kamer: “niet alleen de werkgever, maar ook de opdrachtgever wordt aansprakelijk voor het betalen van het cao-loon aan een werknemer.”

Lees ook: Minister: opdrachtgever medeverantwoordelijk.

De stap is bedoeld om onderbetaling in diverse sectoren tegen te gaan. “Zo kunnen opdrachtgevers worden aangepakt die weten, of moeten weten, dat de werknemer niet voldoende betaald krijgt”, argumenteert Asscher.

Voor het wegtransport kan de maatregel grote gevolgen hebben. De bedoeling is om allerlei schijnconstructies tegen te gaan. In het wegtransport zijn er volop constructies aangezien er genoeg goedkope chauffeurs worden ingezet voor werk wat als Nederlands werk beschouwd kan worden.

Evo-directeur: zwaktebod

EVO, en ook Bouwend Nederland, verzetten zich tegen het voorstel van minister Asscher om ook de opdrachtgever verantwoordelijk te maken voor het betalen van het cao-loon aan een werknemer, ook als die in dienst is van een onderaannemer.

EVO-directeur Machiel van der Kuijl zegt: “Het komt over als een zwaktebod dat de opdrachtgever de controle van de cao moet doen.”

Volgens Van der Kuijl doen EVO-leden al genoeg om fraude bij bedrijven die zij inhuren tegen te gaan. In contracten wordt vastgelegd dat partijen zich aan de wet- en regelgeving moeten houden. Daar valt ook de cao onder. Bedrijven komen door het voorstel met de rug tegen de muur te staan, zeggen Hulsmans en Van der Kuijl, omdat ze willen uitbesteden maar dat in praktijk ondoenbaar wordt.

Foto: ANP

1 Reactie
  1. Iedere chauffeur weet dat de verladers en opdrachtgevers mede verantwoordelijk zijn voor de huidige situatie. Zij betalen een dermate lage prijs om hun vrachten vervoerd te hebben en als de transporteur daar niet mee akkoord gaat dan is hij zijn opdrachtgever kwijt? Voor hem 20 andere transporteurs en om dat te voorkomen moet hij wel op de loonkosten bezuinigen.
    De reactie van deze Evo- Directeur is dan ook behoorlijk kortzichtig en weet hij niet hoe het daadwerkelijk in de praktijk aan toe gaat.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie