| 15:41 | Bert Mateboer

Europees parlement verwerpt Mobility Package

Het Europarlement heeft zojuist in Straatsburg alle onderwerpen van het Mobility Package afgeschoten en terug verwezen naar de transportcommissie. Zowel de vakbonden als werkgeverorganisatie TLN zijn opgelucht.

Het Mobility Package bevatte aardig wat onderdelen die niet gunstig waren voor het Nederlandse transport. De plannen zouden hebben geleid tot minder veiligheid voor chauffeurs en andere weggebruikers en keiharde concurrentie door Oost-Europese transportbedrijven. Goedkope Oost-Europese vrachtwagenchauffeurs mochten in de nieuwe voorstellen in Nederland werken tegen het loon dat ze in hun eigen land verdienen, in plaats van het loon dat in Nederland in de cao is afgesproken. De voorgestelde verruiming van rijtijden waren voor vrachtwagenchauffeurs en touringcarchauffeurs funest geweest. Het aantal aaneengesloten werkdagen en werkuren zou worden verhoogd, de rusttijden verder verkort en chauffeurs zouden  vaker op parkeerplaatsen hebben moeten overnachten.

Er moet een heel nieuw voorstel komen

De beslissing van het Europarlement betekent dat onderwerpen als detachering, rij- en rusttijden en cabotage allemaal van voren af aan behandeld gaan worden. Er moet een nieuw voorstel worden opgesteld dat wel op een meerderheid van het parlement kan rekenen. Dat zal waarschijnlijk niet gebeuren voor de nieuwe verkiezingen plaatsvinden die volgend jaar gepland zijn. Daarna zal het hele proces weer de nodige tijd in beslag nemen. De verwachting is daarom dat er de komende vijf jaar niet op veranderingen in de rij- en rusttijdenregeling en de cabotageregeling gerekend hoeft te worden.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie