Europarlement stemt tegen LZV
| 14:02 | Korneel Luth

Europarlement stemt tegen LZV

Het Europees Parlement heeft vandaag tegen de grensoverschrijdende inzet van LZV’s gestemd.

Het Europees Parlement is met de uitslag van deze stemming tegen de wens van de Europese Commissie ingegaan. De Commissie wil de grensoverschrijdende inzet van LZV’s juist wel toestaan, mits de betreffende landen het met elkaar in eens zijn dat men elkaars LZV’s accepteert. Dit is nu al het geval tussen Zweden en Denemarken en Zweden en Finland.

Deze gedachte was als voorstel ingediend voor een stemming, zodat dit in een zogeheten richtlijn vastgelegd kon worden. Maar die vlieger gaat niet langer op. De Transportcommissie van het Europees Parlement verwierp het voorstel.

Europarlement negeert voordelen LZV

Hiermee laat het Europees Parlement zien geen oog te hebben voor de grote efficiëntie- en milieuvoordelen van de LZV.

De Nederlandse Europarlementariër Peter van Dalen begrijpt niets van de stemming en vindt het een gemiste kans. Hij is vice-voorzitter van de Transportcommissie in het Europarlement en stemde zelf juist voor de grensoverschrijdende inzet van LZV’s.

Geen rijbewijs en digipas ineen
Peter van Dalen: een gemiste kans.

Van Dalen: ‘grote weerstand vanuit Zuid- en Oost-Europa’

Van Dalen: “De Europese Commissie wil dat landen zelf bepalen of ze grensoverschrijdend verkeer van ecocombi´s toestaan. Dat is een verstandige aanpak omdat de invoering van deze vrachtwagens nationaal gevoelig ligt. Helaas blokkeert het Europees Parlement vandaag deze aanpak, omdat de transportcommissie intern verdeeld is. Leden uit Noordwest-Europa zijn erg voor. Hoe zuidelijker/oostelijker je komt, hoe groter de weerstand.”

Volgens Van Dalen is het onbegrijpelijk dat het Europarlement de verdere ontwikkeling van de ecocombi frustreert: “In Nederland is de ecocombi al toegestaan in het goederenvervoer. Dat leidt tot minder milieuvervuiling, minder vrachtwagens en dus ook minder files.”

“Ook blijkt uit onderzoek van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu dat de invoering van de ecocombi niet leidt tot extra kosten voor wegenonderhoud of verslechtering van de verkeersveiligheid. Hopelijk dringt het besef dat de ecocombi een enorme kans voor het wegvervoer is, vlug door in alle Europese landen. Deze innovatieve vrachtwagen is goed voor zowel het wegvervoer, als het milieu en de verkeersveiligheid”, aldus Van Dalen.

TLN ook vol onbegrip

Branche-orghanisatie TLN begrijpt evenmin hoe het Europees Parlement tegen de grensoverschrijdende inzet van LZV’s kan zijn. TLN is wel blij met enkele andere zaken die wel door de stemmingsronde heen kwamen. Het gaat hier bijvoorbeeld over extra lengte voor een meer gestroomlijnde en veiligere vrachtautocabine, het toestaan van spoilers aan de achterzijde om de aerodynamica te verbeteren alsmede soepelere voorschriften voor het vervoer  van 45’ containers.

Na de stemming in de Transportcommissie van vandaag, volgt in april nog een tweede formele stemming over de richtlijn in de plenaire bijeenkomst van het Europarlement. Ook de Europese ministers van verkeer en vervoer (de Europese Raad) moeten zich nog over het voorstel uitspreken.

2 Reacties
  1. het hele LZV gedoe is al een gemiste kans sedert de aanvang. Even in de rest van de wereld kijken, roadtrains = LZV enkel voor lange afstanden. Zie in Brazilie, Australie, Canada. Kan perfect in Europa, alleen snelwegen op grote trajecten en laden/lossen in grote loodsen buiten de stad. Maar nee, in Holland brengen ze bloemen daarmee van Schiphol naar Aalsmeer of hoe de LZV volledig verkeerd wordt gebruikt. Dat zou moeten verboden worden want dit druist in tegen de geest van de LZV.

  2. de oost en zuid europeanen pikken niet alleen ons werk in ,,nu gaan ze het ook nog voor het zeggen hebben . ONBEGRIJPELIJK deze stemming .Eropa heeft de mond vol van groen en eco , maar dit stemmen ze dan weg . Waar is de tijd van de gouwe ouwe BENELUX !

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie