EU-aanpak uitbuiting en verdringing
| 12:22 | Korneel Luth

Eurocommissaris spreekt met NL chauffeur

Eurocommissaris Bulc van Transport heeft met een Nederlandse delegatie, waaronder een chauffeur, gesproken over de problemen in Calais

Bulc sprak met chauffeur Frans de Jong, medewerkers van TLN en SP-Europarlementariër Dennis de Jong.

De Jong rijdt drie keer per week via Calais op Engeland. Hij had indringende foto´s meegebracht en was hoopvol na afloop van het gesprek: “Om de ketting te laten draaien, moet elk schakeltje goed functioneren. In ieder geval is er nu weer een schakeltje gesmeerd.”

Na afloop van de ontmoeting zei Europarlementariër de Jong: “De Eurocommissaris was het eens met de door ons voorgestelde acties. Zij gaat maximale druk uitoefenen op de Britten om hun boetebeleid aan te passen, en op zowel de Fransen als de Britten om de voorzieningen bij de Eurotunnel snel te verbeteren.”
 
“Ze was tegelijkertijd teleurgesteld over het gebrek aan actie door minister Schultz Van Haegen. Eerder hadden beiden een gesprek hierover, maar de toegezegde brief van de minister heeft de Eurocommissaris nog niet ontvangen.”

Britse boetes

In de delegatie van TLN zaten Myriam Jans en Maarten de Graauw. Jans is TLN-afgevaardigde in Brussel en de Graauw is werkzaam bij het internationale transportbedrijf Wim Bosman (Mainfreight). Volgens de Graauw zijn de Britse regels over boetes op zich in orde, maar worden ze soms verkeerd toegepast.

“Als een onderneming bij de Britten is geaccrediteerd en de chauffeurs zich houden aan de Britse gedragscode om verstekelingen tegen te gaan en bovendien alle controles doorlopen, moeten er geen boetes worden opgelegd, als er toch nog een verstekeling aan boord blijkt te zitten”, aldus de Graauw.

Voortvarende indruk

De Jong: “De Eurocommissaris maakte een voortvarende indruk. Zo zegde ze toe nog voor de zomervakantie een horizontale taakgroep in te richten binnen de Europese Commissie om zowel de migratie- als de vervoerskant aan te pakken.”

“De problemen in Calais hebben immers alles te maken met de bredere migratieproblemen waar de EU mee worstelt. Tenslotte ben ik blij dat de Eurocommissaris actie wil ondernemen om bij files op weg naar Calais speciale voorzieningen voor de chauffeurs te treffen zodat ze te eten en te drinken krijgen en van sanitaire noodvoorzieningen gebruik kunnen maken”, aldus de Jong.

Scania YETD 2012
De Jong was eerder al met Truckstar in Calais om de problemen zelf te zien.

Op 17 juli spreekt de Jong met de autoriteiten in Parijs, wederom met een delegatie van werkgevers en werknemers Europarlementariër

Klik hier voor ons Calais-dossier

Hieronder staat de (Engelstalige) tekst van een verklaring van SP, FNV en TLN die aan de Eurocommissaris is overhandigd:

Strasbourg, 07-07-2015
SP, TLN and FNV ask the Commissioner:

  1. 1 To urge the French authorities to ensure that in Calais (1) sufficient police is available to prevent drivers from being threatened by illegal immigrants, (2) customs capacity is sufficiently enlarged in order to eliminate traffic jams and guarantee checks when requested, and (3) access roads are monitored and secured; Asks the Commissioner to explore the possibility of making available European funds for these objectives;
  2. 2 In order to ensure the free movement of goods, which Member States have to ensure in accordance with the TFEU, to urge the British authorities to annul the current practice of fining drivers who are carrying migrants, in case they or their companies have been accredited, or in other cases that they have taken all recommended measures. This means that the drivers can show that they have followed the UK checklist, and have gone through all available checks. Also, to urge the British authorities to increase the capacity of the UK Border Force with regard to the juxtaposed controls;
  3. 3 To assist the French authorities in every way possible in situations of crisis, as seen last week during the strikes and heath wave, in order to guarantee emergency aid;
  4. 4 To assist the French government in times of crisis, by temporarily relaxing enforcement obligations for responsible authorities (for example with regard to legislation on the driving and resting time rules, Regulation (EC) No 561/20061);
  5. 5 When requested by British, French, Belgium or Dutch authorities, to facilitate dialogue and coordination between the different national authorities;
  6. 6 To ensure that the European Commission takes the problems in Calais and the neighbouring ports into account when implementing its Agenda for Migration;
  7. 7 Ask the Commission to call on the French authorities to move the migrants who are currently residing in Calais to open or closed reception centres elsewhere.

Foto: Eurocommissaris voor Transport Violeta Bulc (ANP).


Klik hier voor het nieuwsoverzicht

 

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie