EU wil stillere trucks vanaf 2016
| 11:08 | Truckstar Redactie

EU wil stillere trucks vanaf 2016

Geluidsnormen voor personenauto’s en vrachtwagens worden vanaf 2016 strenger om de volksgezondheid te beschermen

Woensdag stemde het Europees Parlement in met nieuwe regels, waarover het ook informele overeenstemming heeft bereikt met EU-ministers. Consumenten moeten onder de nieuwe regels worden voorgelicht over het geluidsniveau van nieuwe auto’s. Daarnaast moeten hybride en elektrische auto’s en trucks geluid toevoegen om voetgangers te waarschuwen.

Langdurige blootstelling aan veel verkeerslawaai is slecht voor de gezondheid volgens de EU. Zo kan het leiden tot fysieke uitputting, orgaanfuncties verstoren en bijdragen aan hart- en vaatziekten en andere aandoeningen. Dit blijkt uit onderzoek van de European Environment Agency, wat ook aantoont dat verkeer de helft van de Europese bevolking blootstelt aan lawaainiveaus boven 55 decibel (db).

“Wat mij betreft is de uiteindelijke tekst is een optimaal compromis. De nieuwe normen dragen bij aan de bescherming van de volksgezondheid van onze Europese burgers. Tegelijk moeten de regels het concurrentievermogen van de Europese automobielindustrie niet aantasten. Ik ben blij dat het voorstel brede steun heeft van de verschillende politieke groepen in het Parlement”, zei rapporteur Miroslav Ouzký (ECR, CZ), nadat het Parlement de overeenkomst die hij eerder met EU-ministers uitonderhandelde goedkeurde.

Gefaseerde invoer

Zodra de regels van kracht zijn, worden nieuwe geluidslimieten gefaseerd ingevoerd per 1 juli 2016, 2020 en 2024. De eerste fase gelden limieten alleen voor motorgeluid van nieuwe voertuigtypes. De tweede en derde fase zullen van toepassing zijn op alle voertuigen die van de fabrieksband rollen. Daarnaast worden tijdens deze fases nieuwe decibelwaarden geïntroduceerd. De regels zullen twee jaar na het ingaan van de nieuwe fases worden toegepast (dus in 2022 en 2026).

De limiet voor normale auto’s wordt in 12 jaar teruggebracht van de huidige 74 db naar 68 db. Voertuigen met meer vermogen zullen 1 tot 9 db aan extra geluid mogen maken. De meest krachtige zware vrachtwagens (meer dan 12 ton) mogen onder de nieuwe regels ook minder lawaai maken. Voor hen geldt straks geen limiet meer van 81 db, maar slechts 79 db. EP-leden wijzen er verder op dat het wegdek en lawaai van banden ook invloed hebben op het geluidsniveau van voertuigen. 

Geluidsetiketten 

Op aandringen van het Parlement beveelt de wetgeving ook aan dat nieuwe auto’s een etiket krijgen om de consument te informeren over hun geluidsniveau. Soortgelijke etiketten bestaan al voor brandstofefficiëntie, bandengeluid en CO2-uitstoot.

Stil gevaar EP-leden zijn bang dat stille elektrische en hybride auto’s een gevaar zullen vormen voor voetgangers en fietsers. Fabrikanten moeten daarom per 1 juli 2019 een zogenaamd “Acoustic Vehicle Alerting System” installeren in nieuwe types hybride elektrische voertuigen. De Commissie heeft tot juli 2017 om de vereisten voor dit systeem – dat geluid toevoegt aan stille auto’s – uit te werken, aldus het Parlement.

Foto: Euro 6 zorgde voor grotere uitlaatdempers. We zijn benieuwd welke aanpassingen gemoeid zijn met de nieuwe geluidsnormen.

3 Reacties
  1. Die geluidsnormen zijn overbodig. Maar die open pijp vindt ik er toch sterk over, blijkbaar het ultieme orgasme van een scaniarijder maar voor veel weggebruikers toch over de streep. Veel kan je er toch niet meer mee, is net zoveel begrensd als alle andere. In mijn jonge jaren nog met een Mack F700 gereden, dan is de fun er vlug af van die slechte uitlaten, want je radio hoorde je nauwelijks.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie