EU-debat problemen transport
| 16:52 | Truckstar Redactie

EU-debat problemen transport

Vandaag hebben Europarlementariërs in Brussel een gesprek gehad met Transportcommissaris Siim Kallas over de misstanden in het Europese wegtransport.

Het gesprek was een initiatief van de SP. Europarlementariër Dennis de Jong bood Eurocommissaris Kallas een boekwerk aan, getiteld: ‘De chauffeur aan het woord.’ In dit boek doen chauffeurs 3.000 suggesties om diverse misstanden en wantoestanden in Europese wegtransport uit te bannen.

Concurrentievervalsing

Bij het gesprek was ook D66 Europarlementariër Sophie in ’t Veld aanwezig en zij somde de problematiek op: “De interne markt voor goederen, kapitaal en diensten is er al, maar de interne arbeidsmarkt is nog in 27 nationale stukjes verdeeld. Dat leidt tot concurrentievervalsing, ondermijning van sociale normen en misbruik.”

“Vrij verkeer is een belangrijke verworvenheid”, aldus in ’t Veld, “dus dan moeten we ook de sociale kanten goed regelen.”

Weggeconcurreerd, dus dubbele crisis

Ook Europarlementariër Peter van Dalen van de ChristenUnie was aanwezig. Hij zet zich in Brussel al langere tijd in voor het Nederlandse wegtransport en vecht bijvoorbeeld tegen de oneerlijke boetes.

Van Dalen sloeg de spijker nu opnieuw op de kop: “De bedrijven die zich wel netjes aan de regels houden worden weggeconcurreerd via oneerlijke constructies, dat zorgt voor een dubbele crisis in het wegvervoer.”

Redelijk en realistisch

Ook uit andere lidstaten waren Europarlementariërs aanwezig. Eurocommissaris Kallas vond de voorstellen ‘redelijk en realistisch’. Hij zei de voorstellen als aanzetten te beschouwen voor nieuwe voorstellen vanuit de Europese Commissie.

Onduidelijk is vooralsnog hoe die voorstellen eruit gaan zien en welke impact ze zullen hebben op de oneerlijke concurrentie van vandaag. Belangrijk is wel dat Kallas inmiddels iets begrijpt van de problemen, de oneerlijke concurrentie en de wantoestanden in het transport.

Kallas haalde eerder al bakzeil wat betreft het verder versoepelen van de cabotage-regels. Die plannen staan voorlopig in de ijskast.

FNV is positief

FNV-voorman Edwin Atema reageert positief op het gesprek tussen de Europarlementariërs en Kallas: “Vrachtwagenchauffeurs hebben de afgelopen maanden flink van zich laten horen, er zijn nationale en internationale acties geweest tegen de door deze Eurocommissaris aangekondigde versoepeling van de cabotageregels en sociale dumping. Niet alleen zijn die plannen nu in de koelkast gezet, de Eurocommissaris gaat ook werk maken van handhaving. Strijd maakt prioriteit!”

Ook TLN is enthousiast en zegt bij monde van Peter Sierat: “De aanpak van overtreders is van groot belang. Wij zijn dan ook blij met iedere extra aandacht voor meer handhaving in Nederland en de EU om daarmee concurrentievervalsing in de transportsector tegen te gaan.”

Enquête Dennis de Jong

SP-Europarlementariër Dennis de Jong hield onlangs een chauffeurs-enquête die door 3.000 chauffeurs ingevuld werd. In het boek ‘De chauffeur aan het woord’ zijn de sombere uitkomsten daarvan gebundeld, samen met suggesties van de chauffeurs voor verbeteringen.

Hoe zit het Europarlement in elkaar?

Overigens is het goed om te begrijpen hoe het Europees Parlement in elkaar zit. Politieke partijen uit verschillende landen met vergelijkbare ideeën zitten bij elkaar in Europese fracties.

Zo zit SP zit in het Europees Parlement in de fractie van ‘Europees Unitair Links/Noords Groen Links‘. Deze fractie bestaat hoofdzakelijk uit partijen met een communistische achtergrond, zoals de Duitse partij Die Linke en de Griekse en Tsjechische communisten, maar ook enkele zeer linkse partijen uit Zweden en Finland.

D66 maakt in het Europees Parlement onderdeel uit van de ALDE-fractie, de Alliantie van Liberalen en Democraten voor Europa. Ook de VVD is bij deze fractie aangesloten.

De ChristenUnie is aangesloten bij de Euro-kritische Europese Conservatieven en Hervormers Groep, (ECR). De ECR en CU hebben als leus voor Europa: ‘Samenwerking JA, superstaat NEE’. Bij de fractie is de Britse Conservatieve Partij aangesloten en enkele rechtse partijen uit België en enkele Oost-Europese landen.  

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie