Etappe 5: “Makkelijker dan gedacht”
| 10:53 | Truckstar Redactie

Etappe 5: “Makkelijker dan gedacht”

Iveco coureur Gerard de Rooy pakte gisteren opnieuw de zege in de vijfde Dakar-etappe. Deze bleek minder moeilijk dan gedacht.

De etappe van Chilecito naar Fiambala – de laatste in Argentinië – bleek een stuk minder moeilijk dan vooraf gedacht. Dat kwam door de overvloedige regenval in de regio van de afgelopen weken. “Er stonden zelfs plassen water in de duinen”, vertelt Gerard de Rooy. Door de regen waren de gewoonlijk poederzachte witte duinen van Fiambala keihard en veel gemakkelijker te bedwingen.

De Rooy deed bewust kalm aan. De monteurs hadden ’s nachts langer moeten doorwerken aan een probleem met de koeling van de Iveco. “Op zo’n korte proef kun je niet veel winnen, alleen verliezen. Maar het is niet gemakkelijk om behoudend te rijden, zeker niet als je in een goed ritme zit. Maar ik heb niemand gezien in mijn spiegels. Ik kan dus ook met de handrem erop winnen.”

Wuf van Ginkel wist de vijfde etappe zonder problemen door te komen. Een dagje ‘ouderwets Wuffen’ zoals het team het zelf omschrijft leverde de Ginaf coureur een mooie achtste plek op.

 
Mammoet Rallysport voorzichtig optimistisch
De mannen van Mammoet Rallysport beleefden gisteren een rustige dag na het tumult van de dagen ervoor. Van den Brink kon zijn positie in het klassement behouden en reed haast zonder problemen. Inmiddels is het team van monteurs rondom van den Brink achter de oorzaak van de schommeling in de bandentemperatuur. Vocht en water hebben kortsluiting in het elektronische circuit van het banden-aflaatsysteem veroorzaakt. Via Ginaf Rally Service heeft het team inmiddels een nieuw exemplaar van het systeem kunnen bemachtigen.

Pech voor Xdakar
Minder geluk heeft het team TVM Xdakar. Door een te lichte bouw van de trucks kampt het team met aanhoudende technische mankementen zoals scheurende dieseltanks, laadbakken die de zware belasting niet aankunnen. Dat baart vooral Eimbert Timmermans zorgen: “De dieseltank is een zorgenkindje. Ze zijn gemaakt van aluminium en dat vervormt en scheurt. In de vierde etappe heb ik 900 liter diesel gebruikt op 325 kilometer. Het liep er harder uit dan dat ik het er ingegoten kon krijgen. We hebben het ’s nachts geprobeerd te repareren met een speciale kit en platen er tegenaan gezet, maar bij de start van de vijfde etappe liep het er alweer onderuit.”

Niet alleen de trucks hebben het door de aanhoudende pech zwaar te verduren, ook op de teamleden vormt het een aanslag op hun gesteldheid. “We hebben nog geen nacht normaal geslapen. Het is altijd wel iets. Dat slaaptekort is het ergste. Doordat we steeds problemen hebben, moeten we achteraan starten. De hele baan is dan al kapot gereden. Het is haast niet te doen. En de auto krijgt het daardoor dubbel zo hard te verduren en het gaat van kwaad tot erger”, aldus Timmermans.

Fotobijschrift: Door overvloedige regen is de gewoonlijk stoffige ondergrond makkelijker te bedwingen (Maindru Photo)

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie