Enkele trekas is niet goed
| 11:17 | Truckstar Redactie

Enkele trekas is niet goed

De trekker met enkele trekas is de standaard truck in Europa. Maar het is niet een goed systeem.

Dat vinden althans de deelnemers aan een poll op Truckstar.nl. De vraag was: ‘De trekker met enkele trekas is de standaard truck in Europa. Maar is dit een goed systeem?’

Een meerderheid, 52 procent, antwoord: ‘Nee, een enkele trekas is gauw te zwaar belast, vooral bij halve vrachten. Een voorloopas of sleepas zou standaard moeten zijn.’

Nog eens achttien procent zegt: ‘Nee, een enkelas-trekker is te licht en de rijeigenschappen zijn te slecht; het chassis tordeert teveel met veertig ton. Met een voorloopas of sleepas is het weggedrag stabieler.’

Daarmee geeft zeventig procent aan dat de standaard truck met enkele trekas niet goed werkt in het standaardwerk.

Dertig procent ziet voordelen in enkele trekas
De rest ziet wel wat in de enkele trekas; 24 procent van de deelnemers wijst op de beperkte chassisruimte binnen de Europese maten en zegt: ‘Ja, het is een goed systeem want binnen de huidige maximale maten hou je alleen met een enkele trekas genoeg ruimte over voor een fatsoenlijke dieseltank, (of tanks).’

Slechts zes procent vraagt zich af waar we ons überhaupt druk over maken en kiest voor: ‘Ja, het werkt prima. Ik snap de mensen niet die een voorloopas of sleepas willen en begrijp ook niet waarom ze in Amerika, Australië, Noorwegen, etc, met tandemas-trekekrs rijden.’    

Enkele trekas voldoet in deelsectoren
Er zijn natuurlijk ook producten waar voor het transport de enkele trekas prima voldoet, zoals karton bijvoorbeeld. Ook hadden we onlangs een RMO trekker-oplegger in Truckstar, waarbij de eerste as van de oplegger kort genoeg achter de trekas zit om die laatste niet te overbeladen.

Maar de standaard enkelas trekker met drie-assige oplegger van 13,60 meter blijft in het Europese en nationale transport grote problemen geven. Temeer omdat in Nederland vijftig ton is toegestaan, (in de regel op zes assen).

Binnenkort lees je daarom in Truckstar een uitgebreid artikel over dit onderwerp, waarin de voor- en nadelen uitgebreid aan bod komen. Er deden 1046 mensen mee aan de poll.

Foto: Een lekker vrachtje aardappels zoals hier, zou niet goedkomen zonder een voorloopas of sleepas.

1 Reactie
  1. Ik snap de mensen niet die een voorloopas of sleepas willen en begrijp ook niet waarom ze in Amerika, Australië, Noorwegen, etc, met tandemas-trekekrs rijden.’

    In Amerika gaat het om de wettelijke toelaatbare gewichten en die worden ook goed gecontroleerd. Ik zelf word op een gewone dag minstens 2 keer op gewicht gecontroleerd. Daarom zie je ook op alle truckstops weegbruggen liggen om je gewichten te controleren. Om je asgewichten goed te krijgen zijn veel trailers daarom uitgerust met verschuifbare trailer assen. De toelaatbare gewichten liggen ook lager als in Europa. De achterliggende gedachten is dat het minder wegonderhoud vereist. Dit is zeker interesant als je bedenkt dat Noord Amerika meer km weg heeft per inwoner dan de meeste Europeese landen dus ook minder belasting geld. Ook wegenbelasting kent men hier niet en tolwegen zijn er maar weinig. Let wel dat iedere staat zijn eigen regels heeft als het om je asgewichten gaat.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie