| 14:30 | Jasper Egberts

Eerste Volvo FMX 8×8 bij Kole Transport

Kole Transport uit ’s-Heerenhoek heeft een landelijke primeur. Het bedrijf rijdt als eerste in Nederland met de Volvo FMX 8×8. De levering kwam tot stand in samenwerking met dealer Bluekens Truck en Bus in Goes en Terberg Techniek in IJsselstein.

Kole Transport, onderdeel van Sagro, is gespecialiseerd in weg- en waterbouw, gietasfalt, bulktransport van onder meer zand, grind, grond en gladheidbestrijding.

Het bedrijf heeft twee Volvo FMX 8×8 kippers toegevoegd aan de vloot. “We willen multifunctioneel blijven in het terreinwerk”, zegt Dennis de Vos van Kole Transport. “We hadden al een aantal Volvo FMX 10×4 asfaltkippers. We hebben nu gekozen voor de 8×8 omdat die sterk is in zwaar terrein.”

Extra as

De twee Volvo’s FMX 8×8 C-Ride kwamen af fabriek als een 6×6, waarna Terberg Techniek ze heeft omgebouwd tot 8×8 widespreads met 11,5-tons Sisu voorloopas. Deze as wordt, net als de laatste as, elektrisch-hydraulisch gestuurd. De vooras is bladgeveerd en de drie achterassen zijn hydraulisch geveerd en voorzien van een waterpasdwarsregeling, zodat het chassis vóór het kippen waterpas kan worden gezet voor een optimale stabiliteit. De voertuigen zijn voorzien van een sterk innerliner chassis en een stalen bumper met centrale trekpen. De kippers zijn afkomstig van P. Ruizeveld.

De tridem as-opstelling zorgt voor een optimale gewichtsverdeling en wendbaarheid. Dat zorgt in combinatie met de hydraulische vering voor een hoog rijcomfort. “Onze chauffeurs zijn er lyrisch over”, zegt Dennis de Vos. “De wegligging is heel sterk. Deze trucks rijden veel over bouwterreinen met moeilijk begaanbare ondergronden. Daar zijn deze voertuigen uitermate geschikt voor.”

 

I-Shift

Het GVW van de Volvo FMX 8×8 bedraagt 44,5 ton. De twee kippers worden aangedreven door een 500 pk-motor. De Volvo I-Shift-versnellingsbak, geoptimaliseerd met speciale off road software, heeft extra lage kruipversnellingen voor- en achteruit. Dit draagt bij aan de terreinvaardigheid omdat het mogelijk is om uiterst langzaam voor- of achteruit te rijden.

Verder is bijzonder dat er een asfaltklep in de achterklep zit, vertelt De Vos. “De achterklep is normaal gesproken één deel. Doordat hier een asfaltklep in zit, kunnen we met deze voertuigen ook asfalt rijden.”

Het wagenpark van Kole Transport bestaat uit zestig voertuigen, waarvan tien Volvotrucks. Kole Transport werkt al jaren samen met Terberg Techniek. “Dat gaat naar volle tevredenheid”, zegt Dennis de Vos. “Ook over Bluekens Truck en Bus zijn we erg tevreden. Bluekens biedt goede service. Als er bijvoorbeeld iets is, maken ze gelijk tijd. Dat is voor ons belangrijk, want stilstand is kostbaar.”

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie