| 09:11 | Bert Mateboer

Eerste transportklus voor zelfrijdende truck

In Amerika heeft een autonoom rijdende truck zijn eerste rit met echte vracht genaakt. De truck van Otto vervoerde 50.000 blikjes Budweiser bier zonder dat er de hele tijd een chauffeur achter het stuur zat.De rit van 200 kilometer ging weliswaar hoofdzakelijk over de snelweg in de staat Colorado en zodra de truck in stedelijk gebied kwam, nam de chauffeur weer het stuur in handen. En ook was het een proef bij mooi weer op een droge weg, maar toch: het is een teken dat de zelfrijdende truck steeds dichterbij komt.

Afstand houden en inhalen

De rit in Colorado werd uitgevoerd met een van zes Volvo’s VNL 780 die Otto, een startup van enkele ex-werknemers van Google, heeft omgebouwd. De truck is in staat op eigen houtje afstand te houden en in te halen. Zodra vrachtauto op de snelweg is, kan de chauffeur het stuur loslaten en andere dingen gaan doen, zoals op diverse filmpjes is te zien. De volgende stap van Otto is de truck te leren omgaan met wegwerkzaamheden en moeilijke omstandigheden zoals besneeuwde wegen.

 Grote besparing

Volgens de Belgische zakenkrant De Tijd kan Budweiser door het gebruik van zelfrijdende trucks vijftig miljoen dollar besparen, zelfs als er altijd nog een chauffeur aan boord is die zo nodig kan ingrijpen. De besparing ontstaat vooral door de zuinige rijstijl en de efficiëntere logistiek, aldus De Tijd.

Platooning

Tijdens de Nationale Klimaattop, eind oktober in Rotterdam gehouden, was ook aandacht voor zelfrijdende trucks. Vertegenwoordigers van Rijkswaterstaat, TLN, EVO en de RAI ondertekenden een intentieverklaring tot het bevorderen van platooning. Bij platooning rijdt een aantal trucks achter elkaar waarbij alleen in de eerste truck daadwerkelijk een chauffeur het stuur in handen heeft. De andere volgen hem blindelings. In 2020 moet platooning bij het transport in Nederland een belangrijke plaats innemen.

 Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht

 

 

 

3 Reacties
  1. De mogelijkheden zijn misschien oneindig maar eigenlijk gebeurd al veel langer nl. op het spoor. Daar verplaatsen zich trailers al jaren dicht op elkaar met korte onderlinge afstand. En hier hoeft geen chauffeur bij aanwezig te zijn om eventueel in te grijpen. Het kan niet eens. Blijft over het feit dat transport anders moet worden ingericht, naar verzamelplaatsen bij dorpen en steden waar een chauffeur met auto de lading de lading laad en lost. Want dat probleem is nog niet opgelost en als er altijd een chauffeur op de achtergrond moet blijven om deze handelingen te doen, ben ik van mening dat er nu veel geld wordt uitgegeven voor een oplossing die er geen wordt. UBER gebruikt toch ook nog steeds bestuurders die weliswaar slechter betaald worden dan taxi chauffeurs. Hoeveel chauffeurs zullen akkoord gaan met een versoberd salaris omdat ze maar een deel van de dag productief zijn??

  2. “In 2020 moet platooning bij het transport in Nederland een belangrijke plaats innemen.” En in 2021 gaan de vakbonden klagen dat er zoveel chauffeurs werkloos thuis zitten?

    Planooning gaat NIET werken, niet elke vrachtwagen weegt hetzelfde, heeft dezelfde lading, heeft dezelfde aantal pk’s, enz!
    En niet te vergeten, elke chauffeur heeft een andere rijstijl, de ene rijdt strak 80, de andere vol gas. De ene probeert de bochten zo snel mogelijk te nemen terwijl een andere chauffeur kruipend door de bocht gaat “voor het geval dat”…

    En kan het bijvoorbeeld het systeem van DAF communiceren met het systeem van Mercedes?

    Noem mij een pessimist, ik zie mij eigen eerder een realist en ik moet eerst nog zien op het wel gaat werken maar ik denk dus van niet!

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie