Meerleveld
| 14:11 | Arjan Olsthoorn

Eerste nieuwe truck voor Meerleveld Infra is Scania G 410 XT

“Dit is niet alleen de eerste Scania die ik koop. Het is meteen ook de eerste truck die ik ooit nieuw gekocht heb. En tenzij we gaan uitbreiden zal dat nog wel even zo blijven. Hij zeker tien jaar mee,” aldus een opgewekte directeur/eigenaar Rob de Wolff van Meerleveld Infra uit Diemen over zijn nieuwe rondom luchtgeveerde Scania G410 8×4 met een gestuurde naloopas in XT uitvoering.

“We hebben meerdere offertes opgevraagd. Dat het een Scania geworden is, ligt voor een deel aan de prijs, maar zeker ook aan de instelling van de Scania-dealer in Amsterdam en de klik die we opbouwden met de mensen daar. Ook de expertise van de dealer telde zwaar. Wij hebben verstand van grondwerken en onze chauffeur weet exact wat hij met de auto moet gaan doen. Dan is het aan de dealer om daar precies de goede specs bij te offreren. En volgens mij is dat ook gebeurd. Ik denk dat we met 410 pk meer dan voldoende vermogen hebben en ik heb gehoord dat die SCR-only motor heel zuinig is. En met het lage chassis met innerliner hebben we een perfect onderstel voor het zware werk dat we ermee doen”, vertelt Rob de Wolff.

Meerleveld

Meerleveld Infra koos bewust voor de Scania G410 in een XT-uitvoering. Directeur/eigenaar Rob de Wolff: “Ik vind de truck een stoere uitstraling hebben.”

XT-uitvoering
Rob koos bewust voor de XT-uitvoering. “In de eerste plaats vanwege de stalen bumper. Maar niet alleen omdat het natuurlijk lekker robuust is. Ik vind die voorkant een stoere uitstraling hebben.” De XT-aankleding bestaat verder uit een beschermrooster over de LED-koplampen, de bouwbestendige spiegelkappen en een voetstap met railing langs de cabine. “Wij legen voor De Meerlanden ook ondergrondse afvalcontainers. Dan moet de chauffeurs om de zoveel meter uit zijn cabine en de kraan op. Dan scheelt het toch elke keer weer een meter naar beneden en een meter omhoog klimmen. Dat is niet alleen comfortabeler voor de chauffeur, het scheelt ook tijd.”

Innerliner en vollucht vering
De 17 ton/meter kraan van HMF is twee keer gestempeld. “Wij gebruiken de kraan naast het afvalcontainerwerk negen van de tien om mee te knijpen. Heel veel takken en snoeimateriaal, maar ook zand en een enkele tas stenen. Dat weegt allemaal niet veel. Dan zijn de bakken die we met de Hyva haakarm op de auto kunnen trekken veel zwaarder. Daarom hebben we ook gekozen voor een 10 tons vooras en een chassis met een innerliner en vollucht vering. Dan zet je de truck bij het oppikken op de blokken: dat is het meest stabiel. En als we even naast de weg moeten zijn, kan de chauffeur de hele truck iets hoger zetten. Vanwege de soms lange afzetbakken hebben we ook voor een uitschuifbare bumper gekozen.”

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie