Eerste Atego Euro 6 voor Technische Unie
| 10:06 | Truckstar Redactie

Eerste Atego Euro 6 voor Technische Unie

Recent werd de eerste nieuwe Mercedes-Benz Atego van Nederland geleverd aan groothandel Technische Unie in Strijen

De Atego 1018 met Euro 6-motor is onderdeel van een order van zeventien nieuwe Atego distributietrucks. Technische Unie zet de nieuwe telg in voor regionaal distributietransport van sanitair, verwarmings- en installatiemateriaal en legt hiermee zo’n 30.000 kilometer per jaar af. De keuze voor de nieuwe Atego ligt in lijn met het wagenparkbeleid van de afgelopen jaren: inmiddels bestaat zo’n 80 procent van het wagenpark uit Mercedes-Benz trucks.

Willem Kooijman van Technische Unie: “We zijn al meer dan tien jaar zeer tevreden over Mercedes-Benz en Wensink. Qua kostprijs zit Mercedes-Benz in dezelfde klasse als andere merken. Onze chauffeurs rijden zes tot zeven jaar met een truck. De chauffeurstevredenheid in die periode is voor ons een belangrijke indicator van de kwaliteit van de vrachtwagen. Er doen zich weinig storingen voor en als er iets is, dan wordt dit goed opgevangen door het dealernetwerk.”

De keuze voor Euro 6 is volgens Kooijman een logische. Technische Unie probeert in alle ontwikkelingen op het gebied van emissie een voortrekkersrol te spelen. Het bedrijf schaft uit principe alleen wagens van de nieuwste Euronorm aan. Ook doet het bedrijf met een hybride Atego mee met het project ‘Truck van de Toekomst’ en is er een elektrische truck opgenomen in het wagenpark. “We zien dit niet als investeringen die zich direct uit moeten betalen”, aldus Kooijman. “Wij hebben de vrijheid om in dit soort projecten in te stappen, ook als de producten nog niet zo ver zijn doorontwikkeld dat we er direct zelf een rendementsslag mee maken. Maar als niemand inspringt om de nieuwe ontwikkelingen in de praktijk te testen, zullen de producten zich ook minder snel doorontwikkelen. We zien het als een investering in duurzamer transport.”

Comfort

De nieuwe Atego is nog maar kort in gebruik, maar de eerste ervaringen van de chauffeur met betrekking tot de uitstraling en het rijgedrag van de trucks zijn positief. Voor de veiligheid is naast de frontzichtcamera ook een camera aan de achterzijde gemonteerd. Ook is door Technische Unie speciaal voor deze Atego een pneumatisch uitklapbare trap ontwikkeld voor de zijdeur van de laadbaak. Omdat chauffeurs van Technische Unie zo’n veertig keer per dag de laadbak in klimmen, heeft een ergonomische trap prioriteit voor het bedrijf. Ook voor eerdere modellen van de Atego ontwikkelde het bedrijf een trap, maar vanwege het afwijkende formaat van de Euro 6-uitlaat werd voor de nieuwe Atego een aangepaste oplossing gevonden.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie