Vlot Logistics
| 12:57 | Arjan Olsthoorn

Eerste 100% elektrische autolaadkraan op de weg

Vlot Logistics rijdt met de allereerste elektrisch aangedreven autolaadkraan met aanhangwagen van maar liefst 50 ton op de Nederlandse wegen. Het milieuvriendelijke voertuig ging op maandag 8 juni 2020 de Nederlandse weg op.

Onderaan deze pagina vind je een video over deze truck.

De truck transporteerde geheel emissieloos steigermaterialen van nieuwbouwproject ‘Huis van Inspiratie’ in Rotterdam-Crooswijk van TBI-onderneming ERA Contour naar het zusterbedrijf MDB in Bergambacht. Voor dit bijzondere emissieloze transport sloegen ERA Contour en Vlot Logistics de handen ineen. Beide partijen zetten hiermee een grote stap in de doorbraak van emissieloos vervoer binnen de bouw in Nederland. Zij willen hiermee zorgen voor een efficiëntere en schonere bouwlogistiek in Rotterdam. Bovendien gaat TNO alle data uit de truck analyseren om de bouwlogistiek hiervan verder te optimaliseren.

Oplossing voor toenemende vraag naar emissieloos bouwvervoer
De innovatie sluit goed aan bij de wens van de Gemeente Rotterdam voor een efficiënter en schonere bouwlogistiek. Die is door de enorme bouwopgave de komende jaren alleen maar urgenter geworden. Ook is er een toenemende vraag naar emissieloos vervoer in de bouw. De Gemeente Rotterdam deed daarom de afgelopen jaren kennis op en kweekte goodwill bij partijen die stappen willen zetten. Daarvoor werden proactief aannemers en vervoerders benadert om met elkaar te kijken wat nodig is om een efficiëntere en schonere bouwlogistiek te realiseren. De elektrisch aangedreven autolaadkraan met aanhangwagen van 50 ton is een van de oplossingen die hieruit is voortgekomen.

Vlot Logistics

Vlot Logistics en ERA Contour werken al vanaf 2018 samen op het gebied van emissieloos vervoer. Links: Rokus Vlot van Vlot Logistics en rechts: Gerke Haisma van ERA Contour.

Zelfstandig lossen als uitgangspunt voor innovatie
Voor een efficiënte bouwlogistiek zijn het autonoom kunnen lossen op de bouwplaats met een eigen autolaadkraan en voldoende laadvermogen een vereiste. Dat vormde dan ook het uitgangspunt voor de innovatie. Met ERA Contour als koploper besloot Vlot Logistics te investeren in de 50 tons elektrische truck met een elektrisch aangedreven 40 tonmeter autolaadkraan. Dat resulteerde in een milieuvriendelijke truck die qua techniek gelijkwaardig is aan een diesel truck. En ook voor de portemonnee gunstig is. Dat komt doordat de truck in aanmerking komt voor de subsidieregeling van de Gemeente Rotterdam om schonere bouwlogistiek te stimuleren.

Emoss

Eerste volledige elektrische autolaadkraan met aanhangwagen op de weg in Nederland.

Breed inzetbaar
Vanaf juni wordt de truck ingezet om de laatste steigers en bouwketen van het nieuwbouwproject ‘Huis van Inspiratie’ in Rotterdam-Crooswijk te vervoeren naar de Materieeldienst van de TBI Groep in Bergambacht. Daarna wordt de truck ingezet voor het nieuwbouwproject ‘Little C’ in Rotterdam-Coolhaven. Een gezamenlijk project van ERA Contour en J.P. van Eesteren. Vanaf de locatie van J.P. van Eesteren zal de truck bouwmaterieel leveren en afvoeren op project Little C.

Betrokken partners
De unieke elektrisch aangedreven autolaadkraan met aanhangwagen is onderdeel van het project Verzet dat gefinancierd wordt vanuit de subsidie Demonstratie klimaattechnologieën en -innovaties in transport. Vanuit dit project werken Vlot Logistics, ERA Contour, EMOSS, TNO, P. v.d. Velden Lease en Breytner samen aan nieuwe oplossingen voor een efficiëntere bouwlogistiek.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

1 Reactie
  1. in de jaren 60 hadden ze dit ook al namelijk elektrishe kranen de Hulo stenen kranen maar dit fenomeen is allang uitgestorven ,later hadden deze Hulokranen allemaal een hartz dieselmotertje die de accu’s oplaadde nu is er bijna geen elektrische laadkraan meer

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie