| 07:55 | Arjan Olsthoorn

Een trimaran van de vaste wal naar het water brengen

Verhuizingen, transport van bouwmaterialen, bouw-units en speciaaltransport – bij Jan Hofman uit Vroomshoop zijn ze van alle markten thuis. ‘Ze’, daar hoort ook Martijn (37) bij. Begonnen op zijn vijftiende als vakantiekracht in de verhuizingen, werd voor hem al snel duidelijk waar zijn toekomst lag. Na zijn BBL-opleiding kon hij als 18-jarige aan de slag als chauffeur.

Je vindt dit verslag in de Truckstar Zwaar en Speciaal Transport Special. Bestel hem hier.

Een korte uitstap naar het distributievervoer bracht hem uiteindelijk toch weer terug bij Jan Hofman. Martijn haalde zijn hijsbewijs en was vanaf dat moment in het speciaal transport te vinden.

Een trimaran van de vaste wal naar het water brengen: het is weer eens wat anders. Juist die variatie vindt Martijn Otter zo leuk aan zijn werk. Vandaag zijn die kilometers te verwaarlozen. Van de loods waar de lading zich bevindt tot aan de losplaats is het net iets meer dan tien kilometer rijden. Maar zijn vaardigheden als machinist van de 80 ton-meter kraan zullen vandaag wél uitgebreid op proef gesteld worden.

Trimaran

Op het erf zijn de drijvers al geladen voor transport. Ze worden door een trekker en platte wagen naar de losplaats vervoerd. In de loods staat de Volvo FH vierasser met drieassige Broshuis semi-dieplader al netjes naast de trimaran. Martijn is druk doende de kraan in gereedheid te brengen. De trimaran is twaalf meter lang en zonder drijvers zo’n vier meter breed. Compleet met – ingehaalde – drijvers komt het geheel op 4,60 meter breedte. Te riskant voor het eerste stuk van de rit en daarom worden de drijvers pas op de plaats van tewaterlating aangebracht.

Hand- en spandiensten

Bouwer/schipper Bert heeft meer dan tien jaar aan het schip gewerkt. Voorafgaand aan het transport en de tewaterlating zal hij, samen met zijn twee zonen, hand- en spandiensten verrichten. Doordat de hoogte in de loods de kraanuitslag beperkt, is het voor Martijn even zoeken naar de juiste hijsbalk en de beste hijsbanden. Natuurlijk moet alles netjes en goed in evenwicht op de dieplader gehesen worden. De hulp van de schipper en zijn zonen komt hierbij zeer van pas: terwijl Martijn achter de trailer zijn kraan bedient, kunnen zij aan de andere kant de hijs begeleiden. Ook het plaatsen van keggen en stophout is bij hen in vertrouwde handen.

Zonder enige schade zweeft het schip even later door het beperkte luchtruim van de loods om dan zachtjes te landen op de laadvloer van de Broshuis. Na het tonen van zijn stuurmanskunsten met de afstandsbediening van de kraan, mag Martijn nu laten zien wat hij waard is achter het stuur van de Volvo. Ook dit pakt Martijn rustig maar voortvarend aan. Alles is van tevoren goed nagerekend en nagemeten. Het geheel zou nét door de opening van de loodsdeuren moeten kunnen. En inderdaad: onder het scherp toeziende oog van de eigenaar van het pand en de eigenaar van de boot, passeert de lading – met een totale hoogte van 4,40 meter – zonder kleerscheuren de deuropening die in totaal slechts tien centimeter speling biedt. Vervolgens kan Martijn, bij een welverdiende kop koffie, overleg plegen met de transportbegeleider.

Martijn Otter

Martijn hakt vaker met dit bijltje en heeft er het volste vertrouwen in dat het weer zal lukken.

Toeristische route

Zoals eerder gemeld is de rit kort, maar hij biedt wel voor elk wat wils: een fraai weggetje door het bos, wat fijne rotondes, een lieflijk dorpscentrum en dan een haakse bocht, juist voor de brug over het kanaal. Het lijkt wel een toeristische route. Eenmaal ter plekke blijkt dat er ook publieke belangstelling voor deze klus is. Daar trekt Martijn zich niet veel aan, want er moet gehesen worden. Eerst gaan de drijvers van de wagen en dan – na bevestiging van deze zelfde drijvers aan de zijkanten van het schip – wordt de complete trimaran van de dieplader getild en in het water gelegd. Dat is, kort gezegd, de taak die voor Martijn is weggelegd. Hij gaat direct aan de slag. Hij zet stempels uit, ruimt gevarenbordjes op en brengt de kraan in gereedheid. Ook de bemanning van de trimaran zoekt de materialen bij elkaar. De drijvers moeten straks aan de uithouders of beams bevestigd worden en dat is een precies klusje. Zowel voor Martijn, die met de kraan elke drijver zo moet manoeuvreren dat de opening in de juiste hoek onder de bevestiging komt te hangen, als voor de bemanning die de drijvers zodanig moet begeleiden dat ze de beams niet raken.

Een zenuwmomentje

Tijd voor de doop! Nu breekt voor de schipper een klein zenuwmomentje aan, maar de trimaran blijft stabiel, hij drijft daadwerkelijk en ook van binnen blijft alles keurig droog. De proef op de som volgt direct al bij de passage van een flink uit de kluiten gewassen binnenvaartschip. Gelukkig is alles helemaal in orde, al komt er bij het neerhalen van de beams uiteindelijk nog wat mankracht kijken. Deze keer zorgen de zonen daarvoor, in de toekomst kan de schipper deze uithouders pneumatisch bedienen.

Het grootste deel van de klus waarbij Martijn zijn ervaring als chauffeur en machinist kon inzetten, is hiermee geklaard. De boer gaat weer met zijn trekker en wagen naar huis en Martijn kan zijn Volvo rijklaar maken voor de thuisreis. Als we vertrekken, nemen we afscheid van een tevreden Martijn en de Volvo FH van Jan Hofman Transport. Hij heeft mooi, uitdagend werk zonder gejaag of al te stressvolle verkeerssituaties, met modern materieel en dat dan bij een prettig, sociaal ingesteld bedrijf. Wat wil een mens nog meer?

Nieuwsgierig naar het verhaal in ons magazine? Je vindt het in de Truckstar Zwaar & Speciaal Transport Special. Of word abonnee en mis nooit meer een verhaal!

Tekst en foto’s: Bonda Houtman

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie