Volvo F10
| 14:33 | Arjan Olsthoorn

Een prachtig span: Volvo F10 plus Burg oplegger

In deze editie van Truckstar Throwback Thursday gaan we terug naar Truckstar 12/2018. Hierin schreven we over deze prachtig gerestaureerde Volvo F10 en Burg oplegger van Hans Mul.

Dit artikel komt uit het Truckstar archief van 2018. Beschreven informatie en/of andere zaken kunnen ondertussen achterhaald zijn.

Hoewel de in 1977 gepresenteerde F10/12 niet de stoere uitstraling heeft van zijn voorganger, de F88/89, was het indertijd zo’n revolutie dat het nieuwe model van invloed is geweest op veel trucks die toen door andere fabrikanten op de markt werden gebracht. Hans Mul (53) uit Zwanenburg is altijd een groot fan van het Zweedse merk geweest. Als chauffeur en eigenrijder heeft hij zelf jarenlang op een F10 en F12 gereden. Voor zijn plezier heeft hij twee Volvo trekkers van dit type uit 1978 en 1992 volledig gerestaureerd.

Volvo F10

Het moest een truck worden zoals die door heel Europa en nog verder reden.

Denen als voorbeeld
Doorgaans is Mul de hele week van huis, maar in het weekend mag hij graag met zijn hobby bezig zijn. Over zijn eerste Volvo F12 waarmee hij voor Eikelenboom reed, zegt hij: “Toen ik die weggedaan had, kreeg ik al gauw spijt. Het was een heel fijne auto om mee te rijden. Dus kocht ik dertien jaar geleden een F12 Globetrotter van 1992. Het was een Franse trekker en ik kocht hem van een handelaar in Nijmegen. Hij was in redelijke staat en hoefde niet helemaal gestript te worden. Ik heb hem technisch in orde gemaakt en door De Graaf in Venhuizen opnieuw laten spuiten. De kleurstelling heb ik zelf bedacht. Daarbij heb ik gekeken naar foto’s van Deense auto’s. Het is blauwgrijs en signaalrood met een gebroken witte band.”

“Het interieur had wel zijn beste tijd gehad; wat er nog in zat, kon zo de vuilcontainer in.”

De F10 met normaal dak kocht de Volvo-fan in 2009 bij een handelaar in Made. “De trekker was afkomstig van straalbedrijf Cuypers in Weert. Hoewel de teller 800.000 kilometer aangaf, zag hij er nog redelijk uit. Het chassis was ook strak. Alleen stond het in een of andere industriecoating en die kreeg ik er bijna niet af. Het interieur had wel zijn beste tijd gehad; wat er nog in zat, kon zo de vuilcontainer in. Cuypers had hem de laatste jaren voornamelijk op een afgesloten bedrijventerrein in Geleen gebruikt. Technisch was hij wel goed onderhouden en zelfs apk gekeurd. Maar het was nog een Euro 0-auto en om die reden moest hij het veld ruimen. Omdat het een origineel Nederlandse truck betrof, wilde ik hem toch graag hebben. De eerste eigenaar was NWM in Uithoorn.”

Restauratie
Na vier jaar had Hans Mul genoeg moed verzameld om aan een volledige restauratie van de F10 te beginnen. “Direct na aankoop ben ik wel naar allerlei accessoires gaan zoeken die noodzakelijk waren om er een echte lange afstandstruck van te maken. Daar gaat een hoop tijd in zitten. Denk  aan de zonneklep van het eerste F10 type en de ondergrille met vijf spijlen. Die vind je ook nergens meer. Of de originele uitlaatdemper en aluminium voorbumper. Die laatste haalde ik uit Denemarken. Andere dingen, zoals het laddertje en het dakrek, heb ik laten namaken.”

Midden-Oosten trailer
Na het nodige speurwerk vond Mul een Burg oplegger uit 1982 bij een manege in Assendelft die prima achter zijn F10 paste. “Het ding kwam uit een faillissement er werd als opslag gebruikt. Er lag een hele staalconstructie op. Papieren zaten er niet meer bij. Via de RDW en het chassisnummer wist ik het originele registratienummer te achterhalen en dat werd vervolgens het kenteken.” Omdat de oplegger rijvaardig was, kon hij zonder grote problemen achter de F12 Globetrotter van Hans gehaakt worden. “Hoewel… Ik moest de vracht staal die erop lag, eerst naar Friesland brengen. Daar gaven ze me wel honderd euro dieselgeld voor mee. De trailer zelf kostte 750 euro. Alles bij elkaar best netjes, want vergeet niet dat zo’n oude oplegger met starre widespread assen in de handel veel meer doet. Vooral in Afrika zijn ze daar gek op!”

“Ik heb deze klassieker gebouwd om kilometers mee te maken.”

Uiteraard werd de oplegger net zo grondig aangepakt als de trekker. Dus eerst tot de laatste bout uit elkaar en dan weer beetje bij beetje opbouwen: “De vorige eigenaar had hem aan de achterkant verlengd. Wij hebben hem weer op 12,5 meter gebracht, zoals de Burg eerst was. De achterbumper is nieuw gemaakt, net als de aluminium zijboorden en achterklep. Het zeil is ook nieuw. Het idee was om hem in Midden-Oostenstijl op te bouwen met een 1.100 liter belly tank en een watertank aan het chassis. In de jaren ’70 en ’80 reden veel Nederlanders en Denen met zo’n span die kant op. Dat vond ik altijd heel boeiend.”

Volvo F10

Zoals een echte klassieker hoort te zijn: niets te veel en niets te kort.

Kilometers maken
Met de F10 plus Burg trailer wil Hans ook de grens over. Van buiten ziet de combinatie er helemaal origineel uit, maar achterin heeft Hans een comfortabel kampeergedeelte gecreëerd. “Hiermee wil ik binnenkort ook eens naar de Noordkaap rijden. Dat wordt pas echt leuk sturen! Ik heb deze klassieker gebouwd om kilometers mee te maken. Afgelopen jaar ben ik al in Duitsland en Denemarken geweest. Onderweg had ik aan bekijks geen gebrek.”

Door de nieuwe rijtijdenregeling mag een chauffeur beroepsmatig minder lang achter het stuur zitten. “Dus privé kan er nog wel wat bij,” zegt Hans met een grote grijns. “Ik wil ook graag naar de landen gaan waar ik vroeger vaak als chauffeur kwam. Aan de Volvo zal het niet liggen, want voor zijn leeftijd rijdt hij als een vorst. Dus hoe verder, hoe beter!”

Wil je meer van dit soort verhalen lezen? Wordt dan abonnee en ontvang Truckstar automatisch bij je thuis!

Tekst en foto’s: Niels Jansen

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie