Eén miljoen vrachtwagens bij Euromax Terminal
Vandaag heeft de Euromax Terminal in Rotterdam de één miljoenste vrachtwagen behandeld
Tezamen brachten en haalden deze trucks circa 1,3 miljoen containers. Dat gebeurde met name voor de rederijen Cosco, K-Line, Yang Ming en Hanjin (CKYH – The Green Alliance).
Jan Westerhoud, president-directeur van ECT: “In samenwerking met The Green Alliance ontwikkelt de Euromax Terminal Rotterdam zich voorspoedig. Wij blijven investeren en innoveren in een efficiënt logistiek proces. Zo kunnen wij op zowel de Euromax Terminal als de ECT Delta Terminal de allergrootste containerschepen van dit moment en van de toekomst behandelen. Maar wij richten ons ook op het verder verbeteren van de afhandeling van de andere modaliteiten. Het wegvervoer en dan met name de afhandeling op de piekmomenten heeft daarbij absoluut onze aandacht. De één miljoenste vrachtwagen is een mijlpaal om trots op te zijn en toont het belang van deze sector voor ECT.”
Bijna automatisch
Bij de Euromax Terminal Rotterdam kunnen vrachtwagenchauffeurs die vooraf elektronisch zijn aangemeld, zowel in- als uitgaand bij de poort gewoon in hun cabine blijven. Op de terminal gebeurt het lossen en laden vervolgens vrijwel geheel automatisch. Alleen voor de laatste meter tussen container en chassis neemt vanuithet kantoorgebouw een mensen hand de regie van de kraan even over. Met behulp van joystick en camera’s wordt de kraan op de millimeter nauwkeurig boven de vrachtwagen gepositioneerd. Deze werkwijze moet de service aan de wegvervoersector verder verbeteren en draagt bij aan een efficiëntere afhandeling.
Naast het wegvervoer wordt ongeveer de helft van alle containers die vanaf de Euromax Terminal Rotterdam verder landinwaarts en vice versa gaan vervoerd per binnenvaartschip en trein.
ECT geeft in een persbericht aan dit aandeel verder te willen vergroten. Via European Gateway Services biedt ECT daarom frequente spoor- en binnenvaartverbindingen tussen Rotterdam en een snel groeiend netwerk van inlandterminals in het Europese achterland. ECT meldt dat deze ontwikkeling niets afdoet aan het belang dat ECT hecht aan het wegvervoer.