| 08:54 | Bert Mateboer

Een Büssing kreeg je niet kapot

Deze maand is het 175 jaar geleden dat Heinrich Büssing werd geboren. Büssing was een pionier op het gebied van de Duitse vrachtwagenindustrie.

“Heinrich Büssing was een visionair en een pionier. Zijn technische innovaties hebben een belangrijke invloed gehad op de ontwikkeling van bedrijfswagens. Als erkenning voor zijn inspanningen liet MAN de Büssing-leeuw na de overname van het bedrijf deel uitmaken van zijn logo”, aldus Joachim Drees, de hoogste baas van het huidige MAN Truck & Bus. MAN en Büssing gingen een zakelijke relatie aan op 17 januari 1967 met als doel om componenten aan elkaar te leveren en hun wederzijdse modellengamma aan te vullen met de modellen van het andere merk. Deze samenwerking vormde de basis voor de latere overname.

Op elke MAN staat de Büssing-leeuw

Het vrachtwagenavontuur van Büssing begon in 1903. Toen richtte Heinrich Büssing op 60-jarige leeftijd samen met zijn zonen Max en Ernst het bedrijf ‘Heinrich Büssing, Specialfabrik für Motorlastwagen‘ op. Als eerste Duitse fabrikant concentreerde hij zich volledig op de ontwikkeling en productie van bedrijfswagens. Met tal van innovaties en uitvindingen hebben de ondernemer en zijn werknemers de bedrijfswagenindustrie aanzienlijk vooruit geholpen.
Büssing startte al in 1904 met de productie van buschassis’ voor Groot-Brittannië en leverde in de daaropvolgende jaren circa 400 units af. Deze werden gebruikt als onderstel voor de eerste dubbeldeksbussen voor Londen, de voorgangers van de huidige dubbeldekkers. Slechts twee jaar later begon Büssing ook met de levering van dubbeldeksbussen voor inzet in Berlijn. In datzelfde jaar startte het bedrijf uit Braunschweig een samenwerking met Continental, waarmee het de eerste pneumatische banden ontwikkelde. In 1924 werd een andere mijlpaal aan de wereld voorgesteld – de eerste drie-assige bus/touringcar met twee aangedreven achterassen.

Een snelwegbus met twee dieselmotoren

Heinrich Büssing overleed in 1929 op 86-jarige leeftijd. Zijn zoons hebben het bedrijf vervolgens voortgezet en zetten het in de loop der jaren verder op de kaart met tal van technische innovaties. Voorbeelden zijn een snelwegbus/touringcar met twee dieselmotoren, met elk een vermogen van 140 pk, die werd ontwikkeld van 1934 tot 1935, en in 1935 een model met onder de vloer geplaatste motor (die in 1949 voor het eerst in een bedrijfsvoertuig werd gemonteerd), waarop patent werd aangevraagd. De klanten waren zeer tevreden: het bedrijf uit Braunschweig leverde kwaliteitsproducten: een Büssing kreeg je niet kapot.

Openingsfoto:
De Büssing Typ V uit 1912 was een multi-inzetbaar voertuig.


Een Büssing Typ II uit 1914.

Büssing was een van de eersten die luchtbanden ging toepassen.

2 Reacties
  1. Beste,
    Betreft, eerste in Duitsland gebouwde vrachtwagen.
    Wie kan mij helpen aan info (tekst, beeldmateriaal, plannen, schetsen…. etc.) en onderdelen (motor, aandrijving, etc.) voor restauratie van een Büssing ZU 550 van bwj. 1903? Het chassis en wielen, etc. zijn reeds beschikbaar.
    MVG

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie