DVS
| 10:12 | Bert Mateboer

DVS verplicht voor trucks die Londen in willen

Heel veel trucks mogen vanaf 1 maart dit jaar Londen niet meer in. Op die datum wordt namelijk een nieuwe regeling (DVS) van kracht, waaraan lang niet alle voertuigen kunnen voldoen. Het heeft allemaal te maken met het streven om het aantal dodehoekongevallen tot nul terug te brengen.

Alle voertuigen boven de twaalf ton die Greater London binnen willen, moeten vanaf 1 maart voldoen aan de Direct Vision Standard (DVS). Dat wil zeggen dat ze moeten zijn uitgerust met de voorgeschreven spiegels, beschermingsbalken aan de zijkanten, waarschuwingsstickers, een sensorsysteem en markeringen die kwetsbare weggebruikers waarschuwen.

Londen

Greater London bestaat uit het hele gebied dat zich binnen de M25-rondweg bevindt.

Als er wat in de dode hoek opduikt, moet de chauffeur een geluidssignaal te horen krijgen. Aan de buitenkant van de truck moet een pieper zitten die fietsers waarschuwt als de truck van richting verandert. Verder is een camerasysteem aan de zijkant een vereiste.

dvs

Het classificatiesysteem geeft aan hoe groot het zichtveld voor de bestuurder moet zijn.

Classificatie

Aan de hand van een classificatie met behulp van sterren wordt bepaald of een truck een vergunning kan krijgen om Greater London binnen te rijden. Bij nul sterren is die kans vrijwel nul. Eén of twee sterren krijgt een truck als hij aan de bovengenoemde eisen voldoet. Drie of meer sterren zijn weggelegd voor trucks die speciaal zijn ontworpen voor het rijden in stedelijke gebieden. Die zijn bijvoorbeeld voorzien van extra ruitjes in de portieren of hebben een voorruit die heel laag staat. Voor trucks met één of twee sterren geldt de vergunning tot 2024; voor trucks met drie of meer sterren is de vergunning tien jaar geldig.

Verkeersdoden

Het is de ambitie van het Londense stadsbestuur dat er in 2041 geen verkeersdoden meer te betreuren zijn en er ook geen ernstige ongelukken meer plaatsvinden. Voorlopig geldt het DVS-systeem alleen voor Londen, maar deskundigen verwachten dat meer steden in Engeland en ook op het Europese vasteland het voorbeeld van Londen zullen volgen.

De vergunning voor Greater Londen kan worden aangevraagd via de website van Transport for London. Wie na 1 maart zonder vergunning Londen binnenrijdt, loopt kans op een bekeuring van £ 550 (circa € 625,-).

dvs

Het is de bedoeling dat het aantal dodehoekongevallen in Londen tot nul wordt teruggebracht.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie