Pacton Vogelzang Dakelementen TPD.230.L (4)
| 12:12 | Arjan Olsthoorn

Duo platte Pacton-opleggers voor Vogelzang Dakelementen

Vogelzang Dakelementen werkt sinds kort met een tweetal nieuwe, platte Pacton-opleggers. Met het eigen wagenpark van acht trucks en veertien opleggers verzorgt men het meeste transport van de geproduceerde bouwdelen zelf.

Omdat de combinaties ook veel in woonwijken – bij de particulier – leveren, is gekozen voor gedwongen gestuurde, twee-assige opleggers met een wielbasis van 8,60 meter. “Een gestuurde oplegger is noodzaak in ons werk; anders kun je niets”, aldus directeur Jan Vogelzang.

Het chassis is bij de koppeling 1,29 meter hoog, bij as 2 is de hoogte 1,15 meter en aan de achterzijde 1,09 meter. Een keuze die samenhangt met het bestaande wagenpark van het bedrijf. De Pacton twee-assige opleggers, van het type TPD.230.L, hebben een koppelingsdruk van 12.000 kg, een asdruk van 18.000 kg en een totaal toelaatbaar gewicht van 30.000 kg. Dankzij een relatief lage chassishoogte van minimaal 1,09 meter zijn de beide opleggers multi-inzetbaar voor grootvolume transport. Opvallend is dat het chassis van de opleggers aan achterzijde lager is dan aan voorzijde.

vogelzang

Schotelhoogte
Vogelzang: “De schotelhoogte van onze andere opleggers is hoger, van 1,24 tot 1,30 meter. Dat zijn, op twee na, allemaal semi-diepladers.  Omdat onze bouwdelen vrijwel nooit meer hoger zijn dan 2,70 meter, hebben we nu voor vlakke opleggers gekozen. Daarmee kunnen we prima uit de voeten. Vaak hebben we meerdere pakketten om te vervoeren. Dan plaatsen we bij de nieuwe Pacton-opleggers de hoogste achterop.”

Ook voor de aslift werd bewust gekozen. “We regelen wel ons eigen transport, maar we zijn in feite geen transportbedrijf. Retourvrachten hebben we nooit en daarom rijden we gewoon met één opleggeras terug.” Het was de eerste aanschaf van Vogelzang bij Pacton. “Via Oegema Transport kwam ik bij Pacton terecht”, zegt Vogelzang. De nieuwe trailers beschikken voorts onder meer over gesloten stalen zijafscherming voor het asstel, bindgaten in het randprofiel en een vetsmeersysteem van Groeneveld.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie