Duitsers dreigen met Schengen-veto
| 16:34 | Truckstar Redactie

Duitsers dreigen met Schengen-veto

De Duitsers zullen hun veto gebruiken om Bulgarije en Roemenië buiten de Schengen-zone te houden.

Dat heeft de Duitse minister van Binnenlandse Zaken laten weten aan Der Spiegel.

De Europese ministers van Binnenlandse Zaken en Justitie praten op donderdag 7 maart over dit heikele punt. De Schengen-zone is een gebied bestaande uit verschillende EU-landen, en Noorwegen en Zwitserland, waarbinnen de grenscontroles zijn teruggebracht tot een minimum, of helemaal zijn vervallen. Ook Nederland is onderdeel van de Schengen-zone.

Duits veto
“Als Bulgarije en Roemenië het op een stemming laten aankomen, dan zal die geblokkeerd worden door een Duits veto”, zegt de Duitse minister van binnenlandse zaken Hans-Peter Friedrich, die voorlopig niets ziet in een toetreding van beide landen.

De welig tierende corruptie in die landen is één van de redenen waarom beide landen uit de Schengen-zone moeten blijven.

Friedrich: “De EU bekijkt al lang of Bulgarije en Roemenië klaar zijn om toe te treden tot het Schengen-gebied. Het laatste rapport hierover laat wel enige vooruitgang zien, maar het is niet genoeg. Zij die door omkoping een visum verkrijgen voor één van die landen, kunnen vervolgens doorreizen naar Duitsland zonder enige vorm van controle.”

Armoede
Ook de grote armoede in beide landen baart de Duitsers zorgen. Duitse burgermeesters zijn bang dat hun steden overspoeld worden door een nieuwe golf gelukzoekers, die door gebrek aan talenkennis en opleiding terug zullen vallen op het Duitse uitkeringssysteem.

Voor het transport zal het toelaten van Bulgarije en Roemenië tot de Schengen-zone betekenen dat ook chauffeurs en trucks uit die landen ongecontroleerd door bijna heel Europa kunnen rijden. Het is Bulgaren en Roemenen nu al toegestaan om cabotageritten te doen in Nederland. Hun salarissen liggen echter nog lager dan die van hun Poolse of Tsjechische collega’s. Zij kunnen dus nóg goedkoper binnenlandse ritten uitvoeren dan hun Oost-Europese collega’s en daarmee het Nederlandse wegtransport nog verder uithollen, eventueel zelfs via Nederlandse bedrijven met vestigingen en constructies in die landen.

De Europese Commissie moet leren luisteren
“De Europese Commissie moet leren om beter te luisteren naar de meningen en gevoeligheden van de mensen in de Europese lidstaten”, zegt Friedrich. “Die houding van: ‘och, dat zien we niet; het belangrijkste is dat de EU als geheel groeit’, kan niet langer geaccepteerd worden door diegenen die verantwoording moeten afleggen aan hun burgers”, aldus Friedrich.

Nederland heeft eerder al de toetreding van Bulgarije en Roemenië uitgesteld gekregen omdat de landen meer moeten doen tegen de georganiseerde misdaad en corruptie. 

Foto: Dit is de grensovergang van Sculeni tussen Moldavië en Roemenië. Als het aan de Roemenen ligt begint hier binnenkort de grenzenloze Schengen-zone al. (ANP) Tot het Schengen-gebied behoren nu Finland, Zweden, Noorwegen, IJsland, Denemarken, Duitsland, Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk, Spanje, Portugal, Italië, Griekenland, Zwitserland, Liechtenstein, Oostenrijk, Slovenië, Tsjechië, Slowakije, Polen, Litouwen, Letland en Estland.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie