Duitse LZV-proef kan op 1 januari starten
| 13:05 | Korneel Luth

Duitse rechter: LZV’s door heel Duitsland

Een Duitse rechtbank heeft bepaald dat LZV’s door heel Duitsland mogen blijven rijden: een klap voor de groenen en socialisten.

Momenteel loopt in Duitsland op enigszins moeizame wijze een LZV-proef. De zogeheten ‘Lang-LKW’ mag slechts veertig ton zwaar zijn, of 44 ton in het intermodale verkeer, en slechts zeven van de zestien Duitse deelstaten doen mee aan de proef.

Dat beperkt de inzet van de LZV’s ernstig, maar het is de LZV’s wel toegestaan op bepaalde weggedeelten te rijden door deelstaten die niet meedoen met de proef. Op die autobhanen hebben de LZV’s hun plek probleemloos gevonden, evenals in de het verkeer op andere punten en bij laad- en losadressen in de deelstaten die wel meedoen; de proef verloopt zonder incidenten.

Groenen en socialisten

Echter, twee niet deelnemende deelstaten met groen-rode regeringen (Baden-Württemberg en Schleswig-Holstein) stapten naar de rechter, samen met de fracties van de Groene en socialistische partijen uit het Duitse parlement in Berlijn.

Zij hoopten de LZV’s middels een rechterlijke uitspraak te weren uit de niet deelnemende deelstaten. Zij zijn in 2011 door de toenmalige Duitse regering nooit betrokken in de besluitvorming.

Het ‘Bundesverfassungsgericht’in Karlsruhe geeft de regering van 2011 echter gelijk. Als onderdeel van de proef mogen de LZV’s ook door alle niet deelnemende deelstaten rijden.

Voordelen

De milieu-voordelen van de LZV en ook de financiële voordelen zijn zelfs in Duitsland, en zelfs met het magere totaalgewicht van veertig ton, niet langer te weerleggen.

Frank Huster van branche-organisatie Deutsche Speditions- und Logistikverband (DSLV) is daarom blij met de uitspraak en zegt dat men zich nu weer op de inhoudelijke discussie kan richten in plaats van een juridische.

“De uitspraak is een belangrijke basis voor alle transportbedrijven die samen met hun logistieke partners deze manier van transport testen en vormgegeven hebben”, zegt Huster tegen Eurotransport.

Felle discussie

In Duitsland woedt al jaren een felle discussie over de LZV. Tegenstanders komen vooral uit de links-politieke hoek. Groenen en socialisten, en spoorlobbyisten, zien niets in de LZV en bestoken de media, het debat en andere politici met argumenten die in Zweden, Finland, Nederland, Denemarken  – en in Duitsland zelf – ruimschoots achterhaald zijn door de werkelijkheid.

De LZV zou gevaarlijk zijn, schade aan het wegdek en bruggen veroorzaken, vracht van het spoor afsnoepen en slecht voor het milieu zijn.

In Duitsland doen nu 37 transportbedrijven mee met de LZV-proef. Zij hebben in totaal ruim zeventig LZV’s op de weg. De proef begon in 2012.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie