Duitse minister zwaait MAN-platoon uit
| 11:25 | Korneel Luth

Duitse minister zwaait MAN-platoon uit

De Duitse minister van Verkeer Dobrindt heeft het Duitse MAN-konvooi uitgezwaaid voor de European Truck Platooning Challenge 2016.

MAN is één van de truckmerken die deelneemt aan de European Truck Platooning Challenge 2016. Op woensdag 6 april komen van zes truckmerken konvooien aan op de Rotterdamse Maasvlakte. 

Twee keer TGX 18.480

Het MAN-platoon bestaat uit twee TGX 18.480 BLS-trekkers met deels geladen opleggers. Op 4 april vertrok het vanuit Karlsfeld nabij München. Verkeersminister Dobrindt gaf het startschot en was veregezeld van de CEO van MAN Truck & Bus Joachim Drees. “Economisch- en milieubewustzijn vergen in de toekomst nieuwe strategieën”, aldus de MAN CEO. 

“Waar het brandstofverbruik in de traditionele auto-industrie enkel marginaal kan worden aangescherpt via verbeteringen in aerodynamica, lichtgewichtbouw en aandrijftechnologie, kunnen digitale innovaties aanzienlijk grotere besparingen bewerkstelligen”, zegt Drees.

Duitse minister zwaait MAN-platoon uit

Elektronische trekhaak

Dankzij platooning, of de ‘elektronische trekhaak’ zoals men het bij MAN noemt, wordt de snelheid en besturing van het achterste voertuig geautomatiseerd. Met andere woorden: deze volgt het voorste voertuig. 

De onderlinge afstand tussen de twee MAN’s bedraagt daarbij minder dan vijftien meter, ofwel een halve seconde rijtijd. De achterste truck rijdt in de slipstream van de voorste. Daarmee is een brandstofbesparing van tien procent mogelijk – en in lijn eenzelfde CO2 uitstoot-besparing – voor het gehele konvooi afhankelijk van het voertuigtype en de lengte van het konvooi.  

 

Verkeersveiligheid

Maar ook de verkeersveiligheid kan geholpen worden met platooning, zo benadrukt men bij MAN. Zo’n negentig procent van alle verkeersongevallen bij het vrachtverkeer is te wijten aan menselijk falen, waarbij kop-staartbotsingen bij vrachtvervoer het leeuwendeel van die aanrijdingen voor hun rekening nemen, met bijna zeventig procent.

Volgens het Duitse Federale Statistiek Bureau is het grootste risico op snelwegen het niet handhaven van een veilige afstand. Het gebruik van moderne assistentiesystemen helpt juist dit soort situaties te voorkomen. 

Het is technisch haalbaar om het konvooiconcept tegen 2020 in Europa te introduceren. Dit is echter afhankelijk van de noodzakelijke wettelijke raamwerken en vergt een hoge mate aan samenwerking tussen de lidstaten en de betrokken partners. Ook de coördinatie van uiteenlopende verkeersregels en –wetgeving in de diverse landen speelt een grote rol.

EU Truck Platiooning Challenge 2016

Als EU-voorzitter organiseert Nederland de EU Truck Platooning Challenge 2016. Op 6 april komen er vanuit Europa zes truck-platoons aan van: DAF, Scania, Volvo, Mercedes-Benz, MAN en Iveco. Ons land wil het EU-voorzitterschap gebruiken om intelligente transportsystemen te promoten. Als transport- en doorvoerland is dit in het belang van Nederland. Ons land wil profiteren van slimmer, zuiniger en veiliger transport maar we willen ook onderdeel zijn van het ontwikkelen van de benodigde techniek.

Lees meer op de uitgebreide website van de EU Truck Platooning Challenge 2016.


Gevoelig onderwerp: niet te stoppen ontwikkeling

Autonoom rijdende trucks en platooning zijn gevoelige onderwerpen binnen de Truckstar-doelgroep. Er zijn chauffeurs die hier niks van willen weten. Toch vinden wij dat we het aan onze doelgroep verplicht zijn om verslag te doen van de ontwikkelingen op dit gebied, en uitleg te geven.
De autonoom rijdende truck gaat er op enkele specifieke snelwegtrajecten komen, en is de volgende logische stap, zo redeneren de truckfabrikanten. Zij wijzen erop dat de ontwikkeling al lang geleden ingezet is. Vergeleken met twintig jaar geleden zijn reeds veel taken van de chauffeur overgenomen. Denk aan: automatisch schakelende versnellingsbakken, ACC, de verplichte noodrem-functie op nieuwe trucks, alle eco-settings en de predictive cruise-control-systemen, lane guard, hill hold, automatische ruitenwissers, automatische (dagrij-) verlichting, enzovoorts.

Lees ook:

Truckplatoons onderweg naar Rotterdam

Nederland organiseert platooning demo

Eerste zelfrijdende Actros road legal

Merendeel chauffeurs niet bang voor zelfrijdende truck

DAF en TNO in platooning demonstratie

Eerste zelfrijdende trucks op openbare weg

Klik hier voor het nieuwsoverzicht

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie