Duits dieseltank-gedoe houdt aan
| 11:59 | Truckstar Redactie

Duits dieseltank-gedoe houdt aan

In Duitsland worden nog altijd dikke boetes uitgedeeld aan chauffeurs die een niet-standaard dieseltank aan het chassis hebben.

Ondanks eerdere pogingen op hoog diplomatiek niveau en een bezoek van TLN blijven de Duitsers boetes uitdelen voor op maat gemaakte dieseltanks. Vooral trekkers met voorloopassen hebben die.

In een ultieme poging om de voortdurende problemen met brandstoftanks in Duitsland op te lossen, heeft de Nederlandse ambassadeur aan de verantwoordelijke Duitse staatsecretaris van Financiën Gatzer gevraagd om met een oplossing te komen.

Probleem begint in Brussel
Het probleem begint overigens bij de EU in Brussel. Een onzinnige EU-regel stelt namelijk dat uitsluitend brandstof in brandstoftanks die af-fabriek gemonteerd zijn, is vrijgesteld van accijnsheffing.

Heb je een brandstoftank die door een gespecialiseerd bedrijf is aangebracht, dan moet je accijns betalen over de diesel die je in die tank de grens over brengt. Doe je dat niet, dan krijg je in Duitsland een boete. Duitsland is het enige land dat de EU-regel strikt hanteert.

Voorloopas
Om niet met de aslasten in de knoei te komen kiezen veel transporteurs voor een voorloopas. Dit gaat helaas ten koste van de beschikbare ruimte voor de tank, zodat vaak een aangepaste tank geplaatst wordt.  
 
Foto: Op maat gemaakte dieseltank op een Volvo FH 16 700 met sleepas.

Foto-rectificatie: Bij de in eerste instantie geplaatste fofo stond: ‘Op maat gemaakte dieseltank van Kentie.’ Dit was een onduidelijke tekst waaruit afgeleid kon worden dat Sjaak Kentie de dieseltanks zelf maakt. De tank op die foto was wel geleverd door Kentie, maar deze worden geïmporteerd uit Denemarken waar ze door een specialistisch bedrijf vervaardigd worden.

1 Reactie
  1. Ook Nederland gaat niet vrijuit in dieselkwesties, tal van belgische trailers zijn enkele jaren terug in nederland voor maanden in beslag genomen, wegens dieseltanks op de trailer, voor gebruik door de trekker. Het ging niet om het dieseltankje voor de koelmotor, maar om extra ingebouwde tanks. Indertijd mocht men Duitsland trouwens niet in met meer dan 200 liter diesel. Het meeslepen van zeer veel dieselolie gaat ten koste van nuttig laadvermogen en geeft in sommige landen zelfs problemen met adr wetgeving.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie