Van Werven
| 16:48 | Robert Servaas

Drie Volvo’s FH voor Van Werven

Van Werven, gespecialiseerd dienstverlener op het gebied van infra en recycling, voegt drie Volvo FH-trucks toe aan het wagenpark. Het bedrijf uit Oldebroek koos na een uitgebreide oriëntatie voor twee Volvo’s FH 460 10×4 TAG XL met zeventien tonmeter Palfinger Epsilon autolaadkraan en één multi-inzetbare Volvo FH 500 8×2 met 65 tonmeter HIAB-autolaadkraan.

Het zijn de eerste Volvo-trucks voor Van Werven. “De twee Volvo’s FH 10×4 zetten we in voor het leggen van rijplaten”, zegt wagenparkbeheerder Martijn Meuleman van Van Werven. “We hebben echt gekozen voor de totaaloplossing van Volvo Trucks en Nijwa Groep. Dankzij de TAG XL-asconfiguratie wordt een GVW van 49 ton behaald. Het feit dat Volvo deze totaaloplossing af fabriek levert, is wat ons betreft een groot pluspunt. Daardoor hebben we maar met één partij te maken voor alles wat met het chassis te maken heeft.”
Volvo FH Van Werven
Naast de Palfinger Epsilon autolaadkranen zijn de twee Volvo’s FH 10×4 voorzien van Drimote, een afstandsbedieningssysteem waarmee de truck op afstand kan worden bestuurd. “Daarmee kan de chauffeur de truck besturen terwijl hij op de kraan zit”, vertelt Meuleman. “Het feit dat Volvo dit systeem ook meteen kan integreren, zien wij als een belangrijk voordeel.”

Meer mogelijkheden

Met de nieuwe Volvo-trucks kan Van Werven zijn opdrachtgevers nog beter bedienen. Meuleman: “Met de rijplatentrucks kunnen we bijvoorbeeld nu ook de breedste rijplaten van 3,45 meter breed vervoeren en zelf laden en lossen. De laadbak en de autolaadkraan zijn daar op aangepast. De laadbak, die door opbouwer HSE is geleverd, is voorzien van verschillende rongen en rongposities zodat alle verschillende rijplaten veilig vervoerd kunnen worden en de autolaadkraan heeft een extra brede klem.”

Wendbaarheid was ook een belangrijke eis bij de oriëntatie. Meuleman: “De 10×4’s hebben een elektro/hydraulisch gestuurde naloopas zodat we op krappe locaties, zoals in stadscentra of op bouwplaatsen, optimaal kunnen manoeuvreren. Bovendien hebben we bij deze trucks gekozen voor de I-Shift-versnellingsbak met kruipversnellingen, zodat we op lage snelheid kunnen rijden.”

Multi-inzetbaar

De Volvo FH 500 8×2 tridem met 65 tonmeter HIAB-autolaadkraan wordt ingezet voor uiteenlopende werkzaamheden. “Alle technische mogelijkheden zijn uitgenut om er een multi-inzetbaar voertuig van te maken”, vertelt Meuleman. “We zetten deze truck onder meer in voor het vervoer van materialen voor de bouw, zoals opslagcontainers, bouwunits en draglineschotten, maar we kunnen er ook andere werkzaamheden mee doen. Zo is de truck ook geschikt voor het transport van zware machines met een dieplader.”
Van Werven
Chauffeur Jeffrey van den Berg is enthousiast over zijn nieuwe Volvo FH 500 8×2. “Het rijcomfort is wat mij betreft het grootste pluspunt. De truck is volledig luchtgeveerd, rijdt ontzettend soepel en vanuit de cabine heb ik uitstekend overzicht. Volvo Dynamic Steering is echt een grote vooruitgang, je kunt met je pink het stuur ronddraaien en krijgt meteen respons. Dat komt vooral goed van pas op plekken waar het krap manoeuvreren is, ook in combinatie met de elektro/hydraulisch gestuurde voor- en naloopas.”

Nijwa

De trucks zijn afgeleverd door de Zwolse vestiging van Volvo Trucks-dealer Nijwa Groep. Meuleman: “Het zijn onze eerste Volvo-trucks en bij de configuratie komen heel wat zaken kijken. Nijwa heeft uitstekend meegedacht om de trucks precies te specificeren zoals wij ze willen hebben, inclusief de opbouw. De samenwerking met Nijwa is ons erg goed bevallen.”

Van Werven is een veelzijdige dienstverlener op het gebied van infra & recycling. “We werken dagelijks aan een duurzame infrastructuur, recycling (circulaire economie) en een vruchtbare bodem. We zijn een familiebedrijf met korte lijnen en werken volgens onze kernwaarden: ondernemend, slagvaardig, dienstbaar, betrokken en puur. De oorsprong van ons bedrijf ligt in Oldebroek, maar inmiddels zijn we vanuit vijftien locaties actief in binnen- en buitenland.”

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie