*

| 01:29 | Robert Servaas

Dit is de nieuwe Iveco S-way

Voor een enorm publiek van bijna 1400 man introduceerde Iveco dinsdagavond de opvolger van de Stralis. De geheel nieuwe S-way werd vanaf een leeg vel papier ontworpen.

Uitgangspunt voor het nieuwe ontwerp was de chauffeur. Hierdoor is er maximaal aandacht besteed aan de rijpositie, zitcomfort, binnenruimte, zicht rondom en veiligheid. Dankzij nog betere aerodynamica van de buitenzijde van de cabine moet het brandstofverbruik met 4% gedaald zijn. Onderhuids veranderde er weinig en is de nieuwe S-way leverbaar met de bekende Cursor dieselmotoren alsmede de Natural Power versies op LNG en CNG. Vooral deze laatste versies vormen een speerpunt voor het Italiaanse merk. De 460 pk sterke S-way NP kan tot 1600 kilometer actieradius halen.

Aan de buitenzijde vallen de ronde hoeken op, alsmede de nieuwe bumper die uit verschillende delen bestaat om zo goedkoper kleine schades te kunnen repareren. De onderzijde van de portieren bedekken de bovenste twee van de drie treden voor een betere luchtstroom. Ook is er meer aandacht besteed aan de luchtstroom aan de zijkant met langere zijfenders en als optie leverbare skirts op de trekkers. Aan de zijkanten zitten nu links en rechts twee van binnenuit te openen opbergvakken boven elkaar voor allerlei zaken. De totale inhoud is 375 liter.

Met het oog op veiligheid van de chauffeur voldoet de cabine aan de Europese crashtest eisen. Aanpassingen aan de vooras zorgen verder voor een 15 kortere remweg. Zijruiten uit een stuk zorgen voor meer zicht en de grote spiegels bieden veel zicht en moeten de dode hoek tot een minimum beperken. LED verlichting zorgt verder voor optimaal zicht.

Het geheel nieuwe interieur biedt stahoogte tot 2,15 meter. Onder het brede onderbed met 14 cm dik matras passen twee koellades en boven de voorruit zitten drie grote opbergvakken van in totaal 250 liter. Het stuurwiel heeft 22 knoppen waarmee nagenoeg alles te bedienen is, inclusief de diverse veiligheids- en assistentiesystemen. De middenconsole is duidelijk naar de chauffeur gedraaid en heeft onder meer een 7 inch touchscreen voor onder meer de navigatie. Maar hierop kun je ook het state-of-the-art infotainment system met Apple Car Play bedienen. Er zijn vier cupholders, usb aansluitingen en een extra lade waar A4 formaat papieren in passen. Als optie kan een uitklapbaar schrijftafeltje rechts worden bijbesteld. De LED interieurverlichting is volledig dimbaar en kan op verschillende standen worden gezet. Net als DAF heeft de nieuwe S-way ook een night lock functie op de deuren tegen ongenode gasten.



De nieuwe Iveco S-way is 100 connected voor meer uptime. De auto staat constant in verbinding met Ivecos control room om ongeplande stilstand te voorkomen. Bovendien plant het zelf op het juiste moment servicebeurten in. Verder kan het fleetmanagers op de hoogte houden van de prestaties van het voertuig op het gebied van bijvoorbeeld brandstofverbruik en bandenspanning. Via Iveco MyWeb kan het gekoppeld worden met fleetmanagementsystemen van de vervoerder. Voor de chauffeur is er de Iveco Easy app waarmee allerlei functies als temperatuur in de cabine op afstand kunnen worden ingesteld.
In de toekomst zal de S-way meerdere cabinevarianten gaan krijgen die de huidige X-way zullen aanvullen en in de toekomst ook de Trakker zullen vervangen.

Tot slot toonde men een Iveco S-way concept waarbij de naam Magirus weer van stal gehaald werd. Juist met deze versie wil men kijken wat de chauffeur allemaal op prijs stelt aan verkrijgbare accessoires. Vandaar dat deze versie vol zit met extra chroom aan de buitenzijde en allerlei extras in het interieur.

3 Reacties
  1. Mooie auto. Natuurlijk lijken sommige dingen op andere merken, maar daar ontkom je tegenwoordig blijkbaar niet aan. Je ziet dat ook bij personenauto,s en bestelbusjes. Ik rij nu naar volle tevredenheid met een Stralis en als mijn baas straks deze S-Way koopt zul je mij niet horen klagen.

  2. Nette auto,cabine lijkt erg veel op combi van 3 andere merken ,maar vindt het een geslaagd model ,vooral de naam magirus vindt ik een sterke vondst heeft mn vader nog mee gereden

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie