Volvo hamsterstunt: behind the scenes
| 22:03 | Truckstar Redactie

De tekentafel van Volvo

Volvo trucks biedt een kijkje in de keuken over ontwerp en ontwikkeling van haar trucks.

Het ontwikkelingsproces van een nieuwe truck begint jaren voordat hij op de markt komt. In de loop van die periode kan er heel wat veranderen en daarom is inzicht in de toekomst erg belangrijk; het design moet niet alleen mee met zijn tijd, het moet ook als innovatief worden beschouwd. “We zijn in 2006 begonnen met de ontwikkeling van de nieuwe Volvo FH”, zegt Rikard Orell, Design Director bij Volvo Trucks. “Toen had nog niemand gehoord van de iPhone. Maar toen de Volvo FH in 2012 werd gelanceerd, maakten smartphones plots integraal deel uit van de samenleving. We moeten dat soort veranderingen kunnen voorspellen.”

Video

In een speciaal hiervoor ontwikkelde video legt Volvo uit hoe het ontwerpproces verloopt en dat het van groot belang is dat ontwerpers een beeld kunnen vormen van de toekomst. Asok George, Chief of Exterior Design bij Volvo Trucks: “In onze sector creëren we een complex product dat vaak tegelijk dienst doet als werkplaats en als thuis. We moeten rekening houden met technische en wettelijke vereisten en bovendien de verwachtingen van onze klanten overtreffen. Het is een moeilijke taak, maar aangezien ontwerpers visueel denken, gebruiken we inspirerende beelden om het creatieve proces te stimuleren.” De gewenste expressie en persoonlijkheid van ieder nieuw model werd tijdens het proces door middel van een aantal beelden voorgesteld. Voor de FH16, het vlaggenschip van Volvo, was één van de beelden een kudde wilde paarden.

Mooie toekomst

Een ander aspect van het werk is het begrijpen en toepassen van wettelijke vereisten tijdens het ontwerpproces. Dit heeft ook een invloed op de functionaliteit van de truck. “Over de brede grille van de nieuwe Volvo-trucks is grondig nagedacht. Het ontwerp ervan zorgt voor een herkenbare familie-identiteit. De voornaamste reden is echter dat de Euro 6-motoren meer lucht nodig hebben. Dat gegeven heeft ook een stempel op het ontwerp gedrukt”, zegt Asok George. “We zijn in 2006 begonnen om onze nieuwe truckreeks te schetsen”, licht Rikard Orell toe, “en deze voertuigen zijn nog vele jaren op de weg te zien. Daarom is het van groot belang dat we ons een beeld kunnen vormen van de toekomst. Design draait om creativiteit en ook om het bouwen aan een mooie toekomst. Het is een zorgvuldige taak die gebaseerd is op kennis en begrip van onze klanten en de maatschappij.

Bekijk hier direct de video:

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Klik hier voor het nieuwsoverzicht

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie