De nieuwe FMX
| 16:25 | Truckstar Redactie

De nieuwe FMX

Soepel maar stabiel. Dat is precies wat je wil in het terrein, maar spreken die twee elkaar niet tegen?

Ook de FMX is door Volvo onder handen genomen in de aanloop naar het Euro 6-tijdperk. Maar daarbij heeft Volvo meer gedaan dan alleen de motoren aan te passen naar Euro 6. De FMX is soepeler geworden, en toch stabiel gebleven. Of dat kan? In een enorme steengroeve proberen we het uit.

Even ten zuiden van Göteborg, naast de E6, ligt bij het gehucht Kållered een grote steengroeve, inclusief smalle, steile wegen, en ruw terrein. Daar staan twee rijen dikke FMX-en klaar voor de pers, in de nieuwe Euro 6-uitvoering.

Instappen en rijden met I-Shift

Na een korte briefing kan er vrijwel onmiddellijk gereden worden. Dat doen we in eerste instantie met een 8×4 kipper met een gestuurde sleepas in plaats van de standaard dubbele vooras. Voordeel van de sleepas is dat de truck veel korter stuurt. Dat merken we direct in een haakse bocht. Op veel punten kan het korte sturen net een keertje steken schelen, een groot voordeel als je honderd keer op dezelfde krappe bouwplaats komt.

Volvo FMX-event
De gestuurde sleepas maakt de FMX bijzonder wendbaar.

We rijden met een lege bak soepeltjes een aantal hellingen af en laten vervolgens een zware laadschop de auto volgooien met gravel. Met gewicht in de bak rijden we vervolgens verder en duiken er enkele fikse hellingen op in de steengroeve. De I-Shift vindt hierbij goed de juiste versnelling, maar een beetje ingrijpen kan in het terrein geen kwaad, zo blijkt vrij snel. Zo kun je het lengte-sper inschakelen. (En als je leeg bent ook het sper tussen de wielen). Als je zeker wil weten dat de I-Shift per ongeluk toch niet schakelt halverwege de helling, zet je ‘m in de manual-stand. Of – nog makkelijker – je houdt de knop voor terugschakelen ingedrukt gedurende de helling.

Wil je echt soepel de hellingen op en af, dan moet je de truck een beetje leren kennen en de route bij voorkeur ook. Dan weet je welke stand van de motorrem het beste werkt geladen en ongeladen, en wanneer je de bak in manual wil zetten. Maar de motorrem is zelf ook slim en bepaalt in de A-stand zelf hoe zwaar die mee kan remmen zonder de aangedreven assen de grip op het terrein te laten verliezen. Op gladde stukken draagt daarnaast ook de ABS zijn steentje bij.

De nieuwe FMX
Geen halve maatregel zo’n shovel.

In geladen toestand kun je goed de P-stand (power) van de I-Shift gebruiken. Dit is iets minder comfortabel, maar de bak schakelt dan sneller en houdt het toerental hoger waardoor je toch weer soepeler een helling op knalt. Interessant is daarnaast dat Volvo ook een aangedreven vooras levert die de truck in moeilijk terrein nog beter in beweging helpt te houden.

Dynamic Steering

Maar er is meer. Volvo levert het nieuwe Dynamic Steering ook op de FMX. Daarover kunnen we kort zijn: op de FMX en in het terrein is dit indrukwekkend. Het is even wennen want het voelt heel anders, maar het systeem maakt het sturen heerlijk licht, geladen of niet. Maar nog beter is dat je het stuur gewoon los kunt laten op zeer oneffen terrein; de truck gaat gewoon rechtdoor. Het rijden in zwaar terrein is daarmee qua sturen alles behalve zwaar geworden. Bovendien is zeer precies sturen nu mogelijk.

De nieuwe FMX
Je laat het stuur los, en de auto gaat gewoon rechtdoor.

Degenen die ooit in dienst op oude leger-DAF’s hebben gelest, herinneren zich dat er nooit en te nimmer polsen en handen tussen de stuurspaken mochten omdat dat tot ernstig letsel kon leiden als het stuur plots – onhoudbaar – omsloeg. Met het Dynamic Steering-systeem zijn die tijden echt voorgoed voorbij.   

Tandemstel met luchtvering

Truckmerken als Volvo, Mercedes en MAN begrijpen al een tijd het geheim achter het succes van de Nederlandse merken Terberg en Ginaf. Want een truck die geregeld het terrein in moet, en op bouwplaatsen en in steengroeves komt, moet een aantal unieke kwaliteiten hebben.

Dat heeft geleid tot diverse aanpassingen zoals een grote bodemvrijheid, hoge oploophoek, extra bescherming van vitale componenten en meerdere aangedreven assen. Ook op de nieuwe FMX vind je deze zaken terug, inclusief een robuustere, 10 centimeter verder naar voren geplaatste vooras.

Maar om redenen van stabiliteit is men met de vering terughoudender. Ook klanten zijn terughoudend en bestellen liefst bouwtrucks op bladveren. Volvo heeft echter een soepel rijdend tandemstel op luchtvering ontwikkeld speciaal voor de FMX.

De nieuwe FMX
Het nieuwe tandemstel.

Deze luchtvering is verwerkt in een tandemstel waarvan de laagste delen nog altijd op 300 milimeter boven de grond zitten. De meest kwetsbare delen zitten echter hoger. Volvo claimt dat het tandemstel de stabiliteit garandeert, ook tijdens het tippen van de laadbak. Het rijcomfort is echter wel beter vanwege minder vibraties, terwijl extra stijve stabilisatoren de boel in het gareel houden. Daarnaast kunnen de luchtbalgen zeer hoge statische belasting aan, tijdens het kippen bijvoorbeeld.

Motorvermogens

Wat betreft de I-Shift, die heeft uiteraard op zwaar terrein afgestemde software en je kunt ‘m altijd in full manual mode zetten. De I-Shift zit gekoppeld aan de 11 liter motor of de 13 liter motor. Je hebt de keuze uit vermogens tussen de 370 en 540 pk en met maximale koppels van 1750 tot 2600 Nm. Volvo’s 16 liter-motor is uitsluitend voor de FH16. Overigens komt die pas in het voorjaar van 2014 in Euro 6-uitvoering uit.  

Al met al is Volvo er goed in geslaagd een balans te vinden tussen soepelheid en stabiliteit. Het rijden is geweldig maar ook tijdens het kippen staat de auto op luchtvering stabiel.

De nieuwe FMX
Dit off-road monster stond eveneens paraat voor de pers. Deze truck is bedoeld voor mijnen en groeves over de hele wereld. Het laadvermogen is 44 ton waarmee het totaalgewicht op 66 ton uitkomt. De achterste as is overigens van Terberg. Verder is het een standaard FMX op banden met een diep profiel.

De nieuwe FMX
Deze 4×4 trekker staat iets hoger op de poten, heeft geen Dynamic Steering en staat rondom op bladveren. Toch rijdt ook dit uitstekend.

De nieuwe FMX
De FMX kun je ook als tandemas-trekker krijgen.

Volvo FMX-event
Onderdeel van het parcours was een flinke waterbak.

De nieuwe FMX
Lekker sturen met de nieuwe FMX.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie