wielsma
| 11:40 | Arjan Olsthoorn

De lang gekoesterde wens van Jan Wielsma

Het lukte eigenrijder Jan Wielsma om tijdens de coronacrisis voor zichzelf te beginnen. Een lang gekoesterde wens ging daarmee in vervulling. En het lukte hem ook om in deze onzekere tijd een pracht van een Scania op de weg te zetten.

Het volledige verhaal vind je in Truckstar 6, bestel hem nu!

De 24-jarige chauffeur uit het Friese Buitenpost heeft een goed voorbeeld in huis wonen: zijn vader Jelle. Jelle Wielsma rijdt al sinds 1997 voor zichzelf en heeft ruim een jaar geleden ook geïnvesteerd in een nieuwe Scania, een S500. „Ik wilde voor het eerst in mijn chauffeurscarrière eens een vlakke vloer”, zegt senior. Jan koos niet voor de S500, maar voor de R500; voor de rest heeft de wagen dezelfde samenstelling. Jan koos ook voor een laag chassis, zodat hij de trailer van zijn vader kan gebruiken. Binnenkort krijgt Jan die, omdat zijn vader een nieuwe krijgt. Beiden werken ze met een walkingfloor-trailer en rijden ze voor Jardan uit Haulerwijk. Dit is een handelsonderneming die vooral handelt in stalstrooisel, zoals zaagsel en houtkrullen. Ook levert het bedrijf houtsnippers die worden gebruikt als biobrandstof voor bijvoorbeeld het opwekken van elektriciteit.

wielsma

De twee Scania’s van vader Jelle (S500) en zoon Jan Wielsma (R500).

‘Wilde altijd al voor mezelf beginnen’

We rijden een dag mee met Jan. De eerste opdracht is om zeven uur in de ochtend een lading aardappelen lossen op het erf van een boer in het Overijsselse Kloosterhaar. Deze plaats ligt op zo’n twee uur rijden van Buitenpost. Dat betekent om vijf uur vertrekken. Terwijl de zon opkomt, vertelt Jan over de start van zijn bedrijf. „Ik wist altijd al dat ik voor mezelf wilde beginnen. Mijn ouders adviseerden om eerst verder te leren, dus heb ik de mbo4-opleiding manager transport en logistiek gedaan. Daarna ben ik met hbo bedrijfskunde begonnen, maar dat had ik snel bekeken. Ik wilde rijden.”

Begin 2020, nog voor de coronacrisis, is Jan zijn kansen gaan bekijken. “Met de boekhouder om de tafel en de mogelijkheden op een rij zetten. Ik had wat geld gespaard en financieel scheelt het dat ik nog bij mijn ouders woon. Uiteraard waren de adviezen en contacten van mijn vader heel belangrijk. Toen brak de coronacrisis uit en heb ik het idee om voor mezelf te beginnen maar even opzij gezet. Ik was chauffeur bij NNRD en had het daar prima naar mijn zin. Tot Handelsonderneming Jardan zich meldde. Mijn vader reed daar al voor en vanwege de verdere groei van het bedrijf was dat op zoek naar een charter. Zo diende zich een mooie gelegenheid aan om voor mezelf te beginnen. Mijn bedrijf is officieel gestart op 1 november 2020 en op 2 november ben ik begonnen met rijden.”

Hulp van pa

De eerste maanden heeft Jan een Scania geleast van leverancier Rinsma Scania uit Drachten. Hij wilde, net zoals zijn vader, een trekker met een laag chassis en een koppelschotelhoogte van 1,05 meter, zodat hij dezelfde volumetrailer kan aankoppelen als zijn vader. Tweedehands zijn deze trekkers, met hydrauliek, echter bijna niet te vinden, dus besloot hij in samenspraak met de boekhouder – en met een beetje begeleiding van zijn vader – om te investeren in een nieuwe R500. Eind februari was de truck klaar en een kleine maand later, ging de teller over de eerste 10.000 kilometer.

J. J. Wielsma

Chauffeur Jan in zijn nieuwe Scania.

Het is iets voor zevenen als we arriveren bij de boer in Kloosterhaar. Het terrein ziet er verlaten uit, maar na het aanbellen bij het tweede huis op het erf komt de boer naar buiten. De aardappelen moeten in een schuur die achterop het erf staat. Wielsma mag zijn stuurmanskunsten laten zien. Binnen een half uur zijn de aardappelen eruit en rijden we naar het volgende laadadres. Bij Coevorden mogen we houtsnippers laden. Langs een smal landweggetje zijn bomen gekapt. Een berg snippers is daarvan overgebleven. De JCB-verreiker kan met het laden beginnen en een dik half uur later staan de koppen op de lading. Jan klimt naar boven en verdeelt met een hark de houtsnippers, zodat het zeil erover kan en alles keurig onder de vier meter blijft. Deze lading mag naar een biomassa-energiecentrale bij IJsselmuiden. Daar wordt uit dit restproduct elektriciteit opgewekt voor de vele kassen in dit gebied. Ook vader Jelle Wielsma mag daar een vracht houtsnippers lossen.

Geweldige reacties

Sinds de truck klaar is, eind februari 2021, heeft Jan veel positieve reacties gekregen. Toen leverancier Rinsma de wagen aan Jan overhandigde, zijn er foto’s gemaakt, die op internet kwamen te staan. Die foto’s zijn vervolgens veel gedeeld. Ook Truckstar plaatste een foto op de Facebook-pagina en Instagram. „Geweldig hoeveel reacties ik daarop heb gekregen”, zegt Jan. „De opbouw en kleurencombinatie heb ik toch zelf bedacht. Natuurlijk veel afgekeken van mijn vader, maar veel heb ik anders gedaan: het rode chassis, de rood-witte velgen en – dat vind ik zelf erg leuk – de Angry Moose-verstralers. De lichtvorm lijkt een beetje op het Batman-teken. Het is fantastisch dat zoveel mensen het waarderen wat je op de weg hebt gezet.”

wielsma

De R500 heeft dezelfde samenstelling als de S500, maar is net even anders.

We lossen de houtsnippers bij een enorme biomassa-installatie. Hier wordt het hout verbrand en de warmte die hierbij vrijkomt, wordt gebruikt om de kassen te verwarmen. Nog één keer vegen en dan terug naar Buitenpost. Het weekend kan beginnen.

Tekst en foto’s: Bas Broesder

Het volledige verhaal vind je in Truckstar 6, bestel hem nu! Of word abonnee en krijg Truckstar automatisch thuisgestuurd!

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie