De eActros 600 verkozen tot ‘Truck of the Year 2025’
De eActros 600 van Mercedes-Benz Trucks is op de IAA Transportation in Hannover verkozen tot ‘International Truck of the Year 2025’.
De prestigieuze prijs werd uitgereikt aan Karin Rådström, CEO van Mercedes-Benz Trucks.
Met 88 stemmen versloeg het zware batterij-elektrische voertuig (BEV) van de Duitse truckfabrikant sterke concurrentie van Volvo Trucks’ Aero-range met elektrische of conventionele aandrijflijnen en de Iveco S-eWay.
Volgens de regels van International Truck of the Year (IToY) gaat de jaarlijkse prijs naar de vrachtwagen die in de afgelopen 12 maanden is gelanceerd en de grootste bijdrage levert aan de efficiëntie van het wegtransport. De beoordeling is gebaseerd op diverse kritische criteria, waaronder technologische innovatie, comfort, veiligheid, rijgedrag, energie-efficiëntie, milieueffect, en totale eigendomskosten (TCO).
Tweede elektrische
Dit is de tweede keer dat een elektrische vrachtwagen de International Truck of the Year award wint, die teruggaat tot 1977. Bovendien zijn vijf van de zeven voertuigen op de shortlist van dit jaar batterij-elektrische modellen met nul uitstoot. Dit onderstreept dat de energietransitie momentum krijgt bij vrachtwagenfabrikanten en de interesse wekt van Europese transporteurs.
De journalisten van IToY, die deelnamen aan de meer dan 15.000 kilometer lange Europese testtour van de eActros 600 2024, georganiseerd door Mercedes-Benz Trucks, prezen met name de geavanceerde aerodynamica van de nieuwe ProCabin. Met zijn uitstekende voorkant en gladde, gebogen oppervlakken is de ProCabin ontworpen om de luchtstroom met 9% te verbeteren ten opzichte van het huidige model.
‘State-of-the-art’
Samenvattend zei Gianenrico Griffini, voorzitter van International Truck of the Year: “Mercedes-Benz Trucks heeft de eActros 600 vanaf het begin ontworpen als een elektrische vrachtwagen. Deze beslissing heeft geleid tot een state-of-the-art BEV op de weg, in staat om een breed scala aan langeafstandsmissies te vervullen.”
Dit is wel vroeg we leven nog in 2024 en zo veel heb ik er nog niet gezien cq tegen gekomen.We weten nog niets over zijn prestaties.op papier maar in de realiteit
Laten we hopen dat Mercedes hiermee geen trendsetter word, wat een lelijk ding zeg!