Dagje mee op de FE Hybrid
| 23:06 | Korneel Luth

Dagje mee op de FE Hybrid

Deze week waren we te gast bij Vlug Transport en supermarkt-keten Vomar om de inzet van de Volvo FE Hybrid te verslaan.

Al in 2011 presenteerde Volvo de FE Hybrid, een diesel-elektrische truck die vooral in het drukke stadsverkeer diesel bespaart, én zich stil een weg kan banen door bijvoorbeeld woonwijken en stadscentra.

Vlug en Zoon – Vomar

Inmiddels rijden verschillende Nederlandse transportbedrijven met de FE Hybrid, waaronder de firma Vlug en Zoon, recentelijk overgenomen door Peter Appel, die twee van deze trucks inzet in de bevoorrading van Vomar-supermarkten.

Met beide FE’s, en chauffeurs Marcel en Theo, reden we vandaag een gezellig stukje mee vanuit het Vomar DC in Alkmaar naar filialen in Purmerend en Heiloo om een indruk te krijgen van de voordelen van de FE’s en hoe de chauffeurs het werken met de Hybride trucks ervaren. Binnenkort lees je hierover een uitgebreid artikel in Truckstar, maar hieronder vind je alvast een paar foto’s.

Dagje mee op de FE Hybrid
Supermarktketen Vomar heeft een keurig DC in Alkmaar en hier beginnnen we onze dag.

Dagje mee op de FE Hybrid
Adres nummer één is een Vomar in Purmerend, waar je hooguit met een citytrailer kunt komen. De gestuurde sleepas van de FE bewijst chauffeur Marcel hier iedere dag zijn diensten.

Dagje mee op de FE Hybrid
De manager van het filiaal in Purmerend is niet te beroerd om z’n handen uit de mouwen te steken.

Dagje mee op de FE Hybrid
Marcel rijdt graag met zijn FE. Samen met een zuinige rijstijl en het terugwinnen van elektriciteit tijdens het remmen kan hij het dieselverbruik goed in toom houden.

Dagje mee op de FE Hybrid
Dit filiaal in Heiloo had indertijd veel te kampen met geluidsklachten van omwonenden die – zoals goed te zien is – op alle mogelijke manieren naast, boven maar ook tegenover de losdeur van de winkel wonen.

Word chauffeur
De FE bleek als stille kracht de perfecte oplossing te zijn voor Heiloo. Chauffeur Theo rijdt het laatste stukje naar de winkel gedwongen elektrisch, zonder de dieselmotor. Bovendien hebben beide trucks cryogene koeling op CO2 en zijn ronkende koelmotoren daarmee ook verleden tijd.

Word chauffeur
Theo heeft er lol in. Hij vindt de techniek van de auto mooi en interessant en hij merkt dat mensen de stilte van de truck erg kunnen waarderen.

 

Lees ook: Hybride-techniek bewijst zich

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie